Werkgever kan sociale media maar beter serieus nemen

Sociale media zullen wel overwaaien, denken veel werkgevers. Maar nu al stelt één op de drie werknemers zakelijk profijt te hebben van sociale media. Ze maken daarmee contact met klanten en zoeken naar nieuwe werkgevers.

Sociale media zoals LinkedIn, Facebook en Twitter maken en ware opmars op de arbeidsmarkt, blijkt uit de jongste Randstad Werkmonitor. Het onderzoek werd uitgevoerd door Blauw Research onder 810 werkenden, een representatieve doorsnee van de arbeidspopulatie van Nederland.

Marc Feitsma, Manager Internet bij Randstad Nederland, denkt dat veel werkgevers zich nog onvoldoende realiseren dat sociale media voor werknemers heel belangrijk zijn geworden. `Veel werkgevers denken nog dat het een hype is die overwaait en die vooral privé een rol speelt. Dit onderzoek geeft aan dat sociale media nadrukkelijk een rol spelen op de werkvloer. Sociale media worden voor werving snel belangrijker. De reputatie van bedrijven als werkgever wordt mede bepaald en beoordeeld in de sociale media`.

Twitter in plaats van e-mail
Twitter krijgt een prominentere rol op de werkvloer. Mensen gebruiken een tweet steeds vaker in plaats van een e-mail om collega’s op de hoogte te houden (15 procent). In de sector dienstverlening gebruikt al 24 procent van de werknemers eerder Twitter dan e-mail om berichten naar collega’s te sturen.

Van de jonge werknemers gebruikt ook 24 procent eerder Twitter dan e-mail. Bij de hoogopgeleiden is dit aandeel 21 procent.

Facebook en LinkedIn in plaats van vacaturesite
Opvallend is de rol die sociale media tegenwoordig spelen bij het vinden van een baan. Van de ondervraagden zegt 22 procent dat zij alleen nog maar sociale media zouden gebruiken om vacatures te zoeken in plaats van traditionele vacaturesites. Vooral veel laagopgeleiden gebruiken bij het zoeken van een baan alleen nog sociale media (31 procent).

Sociale media worden ook gebruikt om informatie te zoeken over een toekomstige werkgever. Werkzoekenden doen dit als voorbereiding op een sollicitatie (40 procent). Daarbij is het wel opvallend dat 59 procent van de werknemers de informatie wantrouwen die op sociale media over werkgevers te vinden is. `Mogelijk zijn zij zich bewust van het subjectieve karakter van sociale media of de commerciële aard van corporate profielen`, denken de onderzoekers.

Ambtenaar heeft minder vaak profiel op LinkedIn en Facebook
Meer dan de helft van de werknemers in Nederland heeft een profiel op sociale media zoals LinkedIn en Facebook. Vooral in de dienstverlening maken werknemers veel gebruik van sociale media: 75 procent heeft een profiel en 57 procent daarvan heeft het profiel in de laatste maand bijgewerkt. Een kwart van de werknemers in Nederland gebruikt sociale media om hogerop te komen. Vooral mannen, jongeren en hoogopgeleiden hebben de sociale media ontdekt als het middel naar de top.

Bij het enthousiasme in grote delen van de arbeidsmarkt over sociale media vallen ambtenaren wat uit de toon. Werknemers bij de overheid hebben minder vertrouwen in en ervaring met social media. In deze sector hebben medewerkers ook minder vaak een profiel op Linkedin of Facebook (51 procent). Zij houden deze profielen ook minder bij (31 procent).

Zakelijk profijt van sociale media
Een op de drie werknemers heeft zakelijk profijt van sociale media. Vooral hoogopgeleiden (37 procent) en jonge werknemers (36 procent) zijn daarover heel positief. Desondanks biedt maar een minderheid van de werkgevers toegang tot sociale media op het werk. Veel werknemers zoeken in de sociale media informatie over klanten. Ook hier zijn werknemers uit de dienstverlening sterk vertegenwoordigd.

Naast de voordelen zien werknemers ook nadelen voor de werkgever: want sociale media houden hen ook wel enigszins van het werk (38 procent).


Praktische antwoorden op uw HRM-vragen

Met een abonnement op Tools en Extra's van Personeelsnet krijgt u ruim 200 actuele P&O-documenten, checklists en tools. Inclusief: gratis plaatsing van uw HR-dienst of P&O-vacature. Voor slechts 189 euro per jaar.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?