Wat maakt 1000 euro verschil bij een HR Servicedeskmedewerker?

Kan er zo maar 1000 euro verschil zitten in het maandloon van twee HR Servicedeskmedewerkers? Organisatieadviseur Maarten Mulder verklaart het verschil.

Kan er zo maar 1000 euro verschil zitten in het maandloon van twee HR Servicedeskmedewerkers? Ja, dat kan, stelt Maarten Mulder, organisatieadviseur bij Eprom organisatie adviseurs. Want hoewel de functienaam gelijk is, kan de functie-inhoud (en daarmee het salaris) behoorlijk verschillen.

Mensen begrijpen best dat er salarisverschillen kunnen zijn, als maar duidelijk is dat die een relatie hebben met (grotere) verantwoordelijkheden, stelt Mulder, die vaak over beloningsverhoudingen adviseert.

Daarom is een eenvoudige en transparante beloningsstructuur van belang. Daarmee is voor iedereen duidelijk waarom er verschillen zijn in de beloning. Zo worden indirect ook de arbeidsprestaties en het werkplezier beter.

1000 euro verschil
In de tabel plaatst Mulder voor Personeelsnet de belangrijkste functie-elementen bij elkaar die van invloed kunnen zijn op de beloning van een HR Servicedeskmedewerker:

Wat maakt 1000 euro p/m verschil bij een HR Servicedeskmedewerker?
€ 2.500 -2.750
OF
€ 3.500 – 3.750
Verantwoordelijk voor het verstrekken van actuele HR-informatie aan medewerkers van de organisatie.   Verantwoordelijk voor de efficiente beschikbaarhied van actuele HR-informatie.
Verwerft inzicht in de klantbehoeften en beoordeelt welke informatie en specialisten van dienst kunnen zijn. Stuurt aan op een doelmatige beantwoording van klantvragen en ziet toe op de klanttevredenheid. Adviseert over de inrichting van de afdelingsoverstijgende HR-informatieprocessen.Waarborgt dat de systemen en servicedeskmedewerkers beschikken over de meest actuele informatie.
Kennis nodig om specialistische HR-gegevens toe te snijden op de klantvraag. Vaardigheden nodig om klantbehoeften inzichtelijk te maken en actuele informatie te achterhalen. Kennis nodig van informatiemanagement om de overdracht van informatie te verbeteren. Vaardigheden nodig om processen in te voeren en draagvlak te verkrijgen voor het gebruik daarvan.

Niveau-onderscheidende functies
Een eenvoudige en transparante beloningsstructuur bevordert de tevredenheid van medewerkers over hun beloning. Het bevordert daarmee ook de arbeidsprestaties en het werkplezier. Om verschillen tussen salarissen te verklaren, streeft Eprom er naar om de beloningsverhoudingen inzichtelijk te maken.

Eén van de belangrijkste stappen daarin is om concrete, niveau-onderscheidende functies te beschrijven. Naast de grootte en de markt waarin de organisatie opereert, wordt de beloning namelijk grotendeels bepaald door de functie-inhoud.

De belangrijkste verschillen
In het schema hierboven staan de belangrijkste verschillen, welke van invloed zijn op de beloning, tussen twee HR Servicedeskmedewerkers:

  1. Ten eerste is er een concreet verschil in verantwoordelijkheid aanwijsbaar: de beschikbaarheid van informatie en de efficiëntie van informatiestromen zijn over het algemeen waardevoller voor de organisatie dan het gepast verstrekken van de informatie.
  2. Ten tweede is het moeilijker om de informatieprocessen in te richten dan om de informatie toe te snijden op de klantvraag. Bij het inrichten van de informatiestromen worden namelijk meer processen en actoren beïnvloed en deze zijn minder goed te overzien.
  3. Tenslotte is er meer deskundigheid nodig om verbeteringen te bedenken en te implementeren zodat de informatie efficiënter beschikbaar komt.

Vergelijken met referentiefuncties
Op een zelfde manier zijn deze twee functiebeelden vergeleken met een grote lijst referentiefuncties waarvan de marktconforme beloning bekend is. Zodoende is een goede inschatting te maken van de marktconforme beloning van bovenstaande functiebeelden.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?