UWV moet nu echt digitaal en ontslaat personeel wat later

Juist nu de werkloosheid oploopt, moet het UWV een half miljard euro bezuinigen. Werkzoekenden moeten contact houden via een digitaal loket. Maar op de site werk.nl, het uithangbord van UWV Werkbedrijf, is felle kritiek ontstaan.

Wie werkloos raakt, zal tevergeefs op zoek gaan naar een arbeidsbureau (of één van de vele opvolgers ervan, met steeds weer andere namen). Want arbeidsbureaus met gespecialiseerd personeel zijn duur, en het UWV moet van het demissionaire kabinet Rutte een half miljard euro bezuinigen. Persoonlijk contact is er alleen nog maar voor mensen die echt niet zonder hulp kunnen; bijna alle werklozen moeten sollicitaties melden via een digitaal loket. Ook werkgevers moeten voortaan contact met het UWV zoeken via internet.

UWV moet digitaal, maar dan wel beter
Ondanks de oplopende werkloosheid, houdt de politiek zich aan dit bezuinigingsplan. Want de Eerste Kamer heeft nu de nieuwe Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (SUWI) aangenomen. In de wet staat dat de dienstverlening van het UWV aan werkgevers en werknemers digitaal wordt. Verder wordt ook meteen de Raad voor werk en inkomen (RWI) opgeheven worden het re-integratiebudget in de Werkloosheidswet (WW) en loonkostensubsidies beëindigd.

Uithangbord van het UWV is de website www.werk.nl waar werkzoekenden zelf actief naar vacatures kunnen zoeken. Ook krijgen werkzoekenden via de site suggesties voor banen toegemaild, op grond van hun CV. Maar aan de site is al jaren niet echt meer iets gewijzigd, terwijl marktpartijen wel steeds beter zijn geworden. Werkzoekenden en werkgevers klagen steen en been over de site en dat is door RTL Nieuws opgepikt. Naar aanleiding van de berichtgeving, eist de politiek vanzelfsprekend dat het UWV de site zo snel mogelijk op orde brengt.

Boventallig personeel moet nog even blijven helpen
Ga er maar aanstaan: een half miljard bezuinigen, de dienstverlening verbeteren, voor alle werklozen een digitaal loket openen en een verouderde vacaturesite binnen de kortste keren helemaal up to date brengen. En dat juist op het moment dat er steeds meer werklozen bijkomen.

Daarom houdt het UWV nu tijdelijk zevenhonderd mensen in dienst die eigenlijk boventallig zijn, om het groeiend aantal werkzoekenden op te vangen. De medewerkers gaan helpen bij het verwerken van uitkeringsaanvragen en persoonlijke ondersteuning aan werkzoekenden. Het gaat dan bijvoorbeeld om ondersteuning bij de nieuwe online dienstverlening, maar ook om het aanbieden van sollicitatietrainingen of netwerkbijeenkomsten. Om klanten te ondersteunen bij het gebruiken van de online toepassingen wordt tijdelijk ook de telefonische ondersteuning uitgebreid.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?