Steeds meer sollicitanten reageren op een vacature met hun smartphone. En solliciteren via mobiele apparaten neemt ook nog eens toe in 2017. De huidige groep van 18-35 jarigen vormt over een paar jaar het grootste deel van de werkende beroepsbevolking en verwacht alles via hun mobiel te kunnen regelen.
Volgens vacaturesite Monsterboard vraagt deze ontwikkeling om belangrijke aanpassingen in branding en werving door werkgevers. Want als zij niet inspelen op deze trend, kunnen ze zomaar talent mislopen. Monsterboard gaat daarom in 2017 innovaties presenteren op het gebied van mobiel solliciteren.
Recruiters worden recruitment marketeers
Gemiddeld checken we 150 keer per dag onze mobiele telefoon, maar tot nu toe blijft het aantal sollicitaties via mobiel nog achter op sollicitaties via desktop of laptop. Maar uit cijfers van Monsterboard, blijkt dat 41,5%van het websiteverkeer al komt van mobiele apparaten.
Werkgevers die kandidaten bereiken daar waar ze hun online leven zich afspeelt en barrières om mobiel te solliciteren wegnemen, gaan daarom het verschil maken, aldus Gian Zandonà van Monsterboard. “Een trend die je als werkgever alleen maar kunt omarmen om op te vallen bij de millennial generatie en ze voor je te winnen. Zo verschuift de rol van de recruiter steeds meer naar die van een recruitment marketeer”.
Wervingsplatform aanpassen aan mobiel
Werkzoekenden van nu willen veel meer zien dan alleen een vacature. 75% van de werkzoekenden doet gedegen onderzoek voordat ze solliciteren en meer dan 70% van deze groep besteedt zelfs minimaal een uur aan het zoeken naar informatie voordat ze overgaan tot solliciteren.
Kandidaten willen voordat ze solliciteren meer te weten komen over een bedrijf, de bedrijfscultuur, de waarden, de visie en de carrièremogelijkheden. Werkgevers moeten zich daarom goed presenteren, zodat kandidaten meteen kunnen zien ze te bieden hebben. Ze moeten hun online wervingsplatform up to date houden voor mobiele techniek en zichtbaar zijn op plaatsen die de doelgroep dagelijks met de smartphone bezoekt.
Belangrijke trends voor recruitment in 2017
Monsterboard ziet de volgende recruitmenttrends voor 2017:
1. Millennial generatie dwingt werkgever om nog meer van zichzelf te laten zien online |
2. Mobiel solliciteren wordt makkelijker en gangbaarder voor kandidaten en werkgevers |
3. Employer branding wordt onmisbaar onderdeel van de recruitmentstrategie |
4. Programmatic advertising verovert de recruitment markt en helpt werkgevers om talent te bereiken waar het zich ook maar bevindt. |
5. De rol van de recruiter verschuift steeds meer naar die van recruitment marketeer |