Toekomstdroom helpt organisaties veranderen

In tijd van crisis toont leider ware aard.

‘Yes we can’. Met die toekomstdroom wist toekomstig president Obama de Amerikaanse kiezer met succes een vergezicht van verandering voor te houden. Een slimme strategie, ook voor organisaties die veranderingen willen doorvoeren. Want het communiceren van inspirerende visies, kan ook werknemers aanzetten tot verandering. Hoewel een visie van verandering niet voor iedereen een stimulans betekent.

Dat betoogt Daan Stam in zijn proefschrift Managing dreams and Ambitions. A Psychological Analysis of Vision Communication. Stam promoveert daarmee op donderdag 4 december 2008 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Vertellen wat verandert
Visies zijn beelden van de toekomst. Door over visies te communiceren, kunnen anderen geïnspireerd raken en de aantrekkelijkheid van de visie gaan inzien. Maar hoe en wanneer leiders hun volgers daarmee kunnen inspireren, is nog niet goed bekend. Voor zijn onderzoek, hield Stam daarom diverse experimenten.

In tijden van crisis, blijken leiders meer de neiging hebben om duidelijkheid te bieden over hun strategie voor verandering. 'Dus juist in tijden van crisis, tonen leiders hun ware aard', meldt Stam.

Stam identificeert verschillende manieren waarop visiecommunicatie een positieve invloed kan uitoefenen op de motivatie van volgers. Voorbeelden zijn het direct aanspreken van volgers en de inhoud van de visie laten aansluiten bij de persoonlijkheden en situaties van volgers. Naast het bespreken van de veranderingen die men voorstaat, is het ook belangrijk om de zaken te benoemen die juist niet veranderen.

Verschillen en overeenkomstem benoemen
Een visie blijkt pas effectief als zowel de verschillen als de overeenkomsten tussen het toekomstbeeld en de huidige situaties worden benadrukt. En hoewel visies vooral motiverend zijn als ze zich richten op een positief toekomstbeeld, blijkt dat dit alleen geldt voor volgers die gericht zijn op het behalen van winst en idealen.

Mensen die erg behoudend zijn, zien veel meer in visies die te maken hebben met veiligheid en het vermijden van negatieve gevolgen.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?