Succes van innovatie komt van personeel en organisatie

Innovatie is van levensbelang voor onze economie. Daarbij kijken we vaak naar bewonderenswaardige technologische hoogstandjes, maar driekwart van het succes komt van innovatief personeel, slimme managers en een gestroomlijnde organisatie.

Twee derde van de bedrijven binnen topsectoren besteden geld aan technologische innovatie. De markt dwingt bedrijven om steeds sneller te innoveren om de strijd aan te gaan met de concurrentie. Maar bedrijven kunnen alleen echt innoveren als de bedrijfsstructuur op orde is en medewerkers de ruimte hebben om innovaties uit te voeren.

Geen technische innovatie zonder sociale innovatie
Driekwart van het succes in innovatie wordt bepaald door sociale innovatie, blijkt uit onderzoek van Panteia en Rotterdam School of Management (RSM). Aan het onderzoek hebben ruim 1500 bedrijven uit topsectoren deelgenomen.

Sociale innovatie bestaat uit:

  • het ontwikkelen van nieuwe managementvaardigheden (dynamisch managen),
  • het hanteren van innovatieve organisatievormen (flexibel organiseren),
  • het realiseren van hoogwaardige arbeidsrelaties (slimmer werken) en samenwerken met externe partijen (co-creatie).

Sociale innovatie zorgt voor betere bedrijfsprestaties
In de topsectoren wordt 77% van het innovatiesucces bepaald door sociale innovatie en 23% door technologische innovatie. Bedrijven die aan sociale innovatie doen, zijn innovatiever dan concurrenten die daar niet aan doen.

Dynamisch managen en slimmer werken leveren daarbij de grootste bijdrage aan de bedrijfsprestaties van bedrijven in de topsectoren.

Meeste concurrentie topsectoren komt uit Nederland
Bedrijven in de topsectoren geven aan dat de voornaamste concurrentie zich in Nederland bevindt. Naarmate een bedrijf in de topsector meer met technologische innovatie bezig is, ervaart het vaker concurrentie vanuit het buitenland.

Als de bedrijven die concurrentie ervaren hun bedrijfsprestaties afzetten tegen die van de concurrentie, dan geeft een kwart van de bedrijven aan dat zij een betere omzetgroei realiseren dan hun concurrentie. Een op de vijf bedrijven in de topsectoren ziet een betere groei van het marktaandeel dan de concurrentie. Ook denkt ruim een kwart van de topsectorbedrijven beter te zijn in het aantrekken van nieuwe klanten dan de concurrentie.

MIS NIKS MEER: Schrijf je hier in voor de gratis HR-nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 452 exclusieve vakartikelen en 281 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?