Recruiters moeten meebewegen met gedrag kandidaten
De arbeidsmarkt flexibiliseert, digitaliseert en wordt transparanter. Om de boot niet te missen, moeten arbeidsbemiddelingbureaus, recruiters en HR-managers meebewegen.
Werving van personeel gebeurt steeds vaker via online sociale netwerken en specialistische jobboards, signaleert Jorrit Blok, algemeen directeur van wervingssoftware-leverancier
OTYS Recruiting. Vooral
community driven boards, zoals LinkedIn, hebben volgens Blok de toekomst.
Werven op communities
Mensen die niet direct actief werkzoekend zijn, maar wel aanwezig zijn in de online community, kunnen daar vacatures onder ogen krijgen. Maar bij het werven op die ledensites, moeten recruiters wel zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens van kandidaten. Zeker wanneer in de nabije toekomst de privacybescherming van internetgebruikers wettelijk geregeld zal zijn.
Volgens de softwareleverancier ontstaat daarmee de behoefte aan een geautomatiseerde `workflow`. Daarmee kan een werkzoekende zelf de controle houden over de gegevens die hij achterlaat. Bijkomend voordeel voor een recruiter is dat hij of zij ook minder tijd kwijt is, en dat de cv-database up-to-date blijft.
Flexibilisering en beschikbaarheid
Blok ziet meer flexibilisering van de arbeidsmarkt, waarbij
crowdsourcing – het inschrijven op opdrachten van grote bedrijven via internet door ZZP’ers – steeds gebruikelijker wordt.
Hierdoor wordt het wel minder inzichtelijk wanneer kandidaten beschikbaar zijn. Arbeidsbemiddelingbureaus die inzicht missen over beschikbaarheid van kandidaten en te traag reageren, lopen geschikte kandidaten mis en verliezen zo hun bestaansrecht.
Database met doelgroepen
`Bureaus met kleinere up-to-date databases waarin zoveel mogelijk bekend is over de kandidaat gericht op kleinere specifieke doelgroepen zullen het in de nabije toekomst beter doen. Nieuwe modellen zoals community portals, niche jobboards en mogelijkheden om de kandidaten hun eigen inschrijving te laten beheren, ondersteunen deze gesegmenteerde aanpak`, stelt Blok.