Personeelsnet

Prioriteiten van HR verschillen van wensen personeel

Werknemers hechten nu grote waarde aan faciliteiten voor hun thuiswerkplek, maar werkgevers lijken dit niet altijd te ondersteunen. Op meer punten blijken de HR-afdeling en de medewerkers niet altijd op één lijn te zitten, vooral op het thema gezondheid.

Van de medewerkers vindt 83% gezondheid op het werk belangrijk. Bijna de helft geeft daarbij aan hiervoor een gedeelde verantwoordelijkheid voor hebben. Dit blijkt uit het ‘Global Talent Trends rapport 2021’ en het onderzoek ‘Wat maakt u de ideale werkgever?’ van HR-dienstverlener Mercer onder HR-managers en werknemers.

Naast thuiswerken en de gezondheid van werknemers, is ook pensioen een onderwerp van discussie. Zo geven werknemers aan weinig behoefte te hebben aan financiële educatie, terwijl 20% van de bedrijven hier wél meer actie op wil ondernemen.

Werkgever wil werknemers betrekken bij gezondheid
Ruim een derde (37%) van de medewerkers zegt er niet of onvoldoende van overtuigd te zijn, dat de werkgever zich bekommert om de gezondheid van personeel. Zo is 1 op de 7 van mening dat werkgevers onvoldoende faciliteren bij het in balans houden van een goede werk- en privéverdeling.

Peter Abelskamp van Mercer Nederland vindt het zorgelijk dat medewerkers het gevoel hebben dat hun werkgever onvoldoende om hun gezondheid geeft. Want uit het trendonderzoek blijkt juist dat 4 op de 5 bedrijven concrete plannen heeft om werknemers te betrekken bij hun fysieke en mentale gezondheid. “Denk aan het mogelijk maken van digitale zorg op afstand en gezondheidsprogramma’s. De basis ligt bij het afstemmen van dergelijke programma’s op de behoefte van je mensen. Dat moeten werkgevers eerst zien te achterhalen.”

Verschil in prioriteit voor thuiskantoor
De coronacrisis doet een extra beroep op de flexibiliteit van werknemers én werkgevers. Thuiswerken is sinds maart 2020 in veel beroepen de norm en speelt daarom een belangrijke rol in vitaliteit. Volgens 39% van de medewerkers draagt een optimale inrichting van een thuiswerkplek bij aan het bevorderen van hun gezondheid en inzetbaarheid. Maar slechts in een kwart van de gevallen wordt dit goed gefaciliteerd.

“Een goed thuiswerkbeleid is meer dan een eenmalige vergoeding voor het inrichten van de thuiswerkplek", stelt Anouk Potman van Mercer Nederland. “Het vraagt een optimale balans tussen de zakelijke belangen van de werkgever en de behoeften van de medewerker, die nu meer dan ooit per persoon verschillen. Er is dan ook geen ‘one size fits all’.

Luisteren naar behoeften van werknemer
Het is essentieel om goed te luisteren naar de behoefte van medewerkers. Tegelijkertijd vraagt het om een geïntegreerde visie van de werkgever op werk.

“Een goed thuiswerkbeleid draagt de werkgeversvisie op flexibel werken uit. En ondersteunt de leidinggevenden en medewerkers bij het aanleren van nieuwe skills en gedrag. Bovenal helpt het medewerkers om gezond en gemotiveerd op afstand te werken”, aldus Potman.

MIS NIKS: Abonneer je op de gratis Personeelsnet-nieuwsbrief

Neem een abonnement en download meer dan 300 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?