Ondanks crisis werven bedrijven gewoon door

Door de financiële crisis worden veel tijdelijke contracten niet verlengd, en hier en daar wordt ook vast personeel ontslagen. Toch blijven de meeste organisaties ook werven, zelfs tijdens het hoogtepunt van de crisis.

Dat blijkt uit recent onderzoek voor Yacht door Marketresponse. In het onderzoek staat dat de uitdagingen voor organisaties nu vooral liggen op het terrein van kosten, efficiency, effectiviteit en flexibiliteit.

Hoewel organisaties onderkennen dat behoud van kennis en talent onontbeerlijk blijft, is er maar zelden strategisch HR-beleid ontwikkeld. Daar waar het wel aanwezig is, blijkt de implementatie nogal moeizaam te lopen. Vooral de overheid loopt opvallend achter als het gaat om strategisch HR-beleid. De industrie onderscheidt zich juist in positieve zin op dit punt.

Arbeidscontracten afbouwen
In 2009 hebben organisaties op diverse manieren ingegrepen om de crisis het hoofd te bieden, meestal door in de personeelkosten te snijden. Bijvoorbeeld door tijdelijke contracten niet te verlengen, contracten met flexwerkers en interim professionals af te bouwen, maar ook door vast personeel te ontslaan.

Vooral in de industrie en de financiële dienstverlening is gekozen voor het terugbrengen van het personeelsbestand, zowel vast als flexpersoneel.

Personeel vervangen
Tijdens de crisis, en zelfs tijdens het hoogtepunt in 2008, heeft 80% van de organisaties toch activiteiten ontplooid om personeel te vervangen.

Het was voor een derde van de organisaties zelfs helemaal niet eenvoudig om goede kandidaten te vinden, vooral voor functies op HBO- en WO-niveau. Maar de eisen die aan sollicitanten worden gesteld, zijn niet naar beneden bijgesteld.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?