Nuchtere Hollander positiever over eigen financiën
Nederlanders zijn positiever over hun persoonlijke financiële vooruitzichten dan het afgelopen half jaar. We zijn van de schrik bekomen en krijgen onze Hollandse nuchterheid weer terug.
Dat blijkt uit de
Tilburg Consumer Outlook Monitor (TILCOM) van
CentERdata en de
Universiteit van Tilburg, gebaseerd op de verwachtingen van 2400 Nederlanders. Op basis van de monitor zouden aankopen van duurzame goederen als auto`s en meubels de komende maanden kunnen stijgen.
Over het eerste kwartaal van 2010 laat de monitor zien dat de Nederlander gemiddeld meer positieve dan negatieve emoties ervaart bij de gedachte aan de eigen financiële toekomst. De
Ecomotion-index, stijgt nu voor het derde kwartaal op rij.
Nuchterheid
Nederlanders zijn minder emotioneel geworden dan een kwartaal geleden. Ze scoren gemiddeld lager op de positieve emoties, maar ook lager op de negatieve emoties. Dat duidt op toenemende nuchterheid onder consumenten.
Jongeren en hoogopgeleiden hebben het meeste vertrouwen in de eigen geldsituatie. Maar 55+-ers zijn negatiever gestemd over hun eigen financiële vooruitzichten.
Aankoopplannen
Voor het eerst sinds de metingen (september 2009) dalen de aankoopplannen voor duurzame goederen niet verder. Gemiddeld genomen is de aankoopkans voor duurzame goederen als auto’s en meubels en vakantie ongeveer gelijk aan die in het vorige kwartaal. Deze veranderingen in aankoopplannen zullen de komende maanden waarschijnlijk tot daadwerkelijke aankopen gaan leiden.
Nederlanders willen nog wel bezuinigen op kleding, restaurantbezoek en vrije tijd en sport.