Nu HNW doorzet, worden nadelen ook beter zichtbaar

Het leek een tijdje dat Het Nieuwe Werken (HNW) vooral werd ingezet om de tevredenheid van werknemers te vergroten. Maar werkgevers willen nu dat HNW vooral kosten bespaard. Naarmate meer bedrijven aan HNW gaan doen, nemen ook de negatieve gedachten erover toe.

Twee derde van de Nederlandse bedrijven is bezig met het invoeren van Het Nieuwe Werken. Maar tegelijkertijd groeit de weerstand en neemt het enthousiasme af. Dit blijkt uit de Nationale Het Nieuwe Werken Barometer 2013. De barometer is in 2010 ontwikkeld door Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) in samenwerking met Novay en het Center for People and Buildings.

HNW werkt steeds beter
In de afgelopen jaren zijn steeds meer organisaties met Het Nieuwe Werken aan de slag gegaan (43% van de respondenten in 2011, 53% in 2012, 64% in 2013).

Gemiddeld scoren deze organisaties steeds beter als het gaat om het vinden van een goede balans tussen wederzijds vertrouwen en controle van (tijd- en plaatsonafhankelijke) medewerkers, het online beschikbaar stellen van benodigde werkgerelateerde informatie, en het stimuleren van openheid in het dagelijks werk.

Nadelen ook beter zichtbaar
Voor ondervraagden is de betekenis van het Het Nieuwe Werken duidelijker geworden, maar roept het tegelijkertijd ook minder positieve associaties op (39% nu, tegen 50% in 2012) . Ook nemen negatieve gedachten over HNW toe (19% nu, tegen 12% in 2012).

De voornaamste obstakels voor een succesvolle implementatie van HNW waren in 2013 de angst onder werknemers om de eigen (vaste) werkplek te verliezen, weerstand van managers tegen het concept, de angst om onderling contact te verliezen met collega’s, en een mismatch van HNW met de bestaande organisatiecultuur.

MIS NIKS MEER: Schrijf je hier in voor de gratis HR-nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 452 exclusieve vakartikelen en 281 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?