Nog maar de helft betaalt voor de krant

Wie personeel werft in betaalde kranten, moet er rekening mee houden dat bij steeds minder huishoudens een dagblad op de mat valt. In 2008 had volgens het CBS nog maar de helft van de Nederlandse huishoudens een krantenabonnement. In 1997 was dat nog 62 procent.

Vooral 25-45 jarigen zien het nut niet in van een betaalde krant. Deze groep laat ook de sterkste daling zien ten opzichte van 1997. Het CBS denkt dat veel 25- tot 45-jarigen het nieuws volgen via internet of de gratis dagbladen die sinds enkele jaren beschikbaar zijn.

Hoger opgeleide is wel abonnee
Onder hoger opgeleiden is het aandeel krantenabonnementen hoger dan onder personen met een lagere opleiding. Daarbij valt wel op dat Nederlanders met mavo als hoogst behaalde opleiding in zowel 1997 als 2008 vaker deel uitmaakten van een huishouden met een krantenabonnement dan Nederlanders met havo, mbo of vwo.

Voor alle opleidingsniveaus is het aandeel personen in een huishouden met een krantenabonnement sinds 1997 stevig afgenomen.

Singles lezen geen krant
Paren, al dan niet met kinderen, hadden in 2008 duidelijk vaker een krantenabonnement dan alleenstaanden en eenoudergezinnen. Van de paren zonder kinderen had 61 procent een abonnement op een dagblad. Bij eenoudergezinnen was dat slechts 24 procent.

Ook in de grote steden zijn duidelijk minder huishoudens op een dagblad geabonneerd dan daarbuiten. In 2008 had 62 procent van de huishoudens buiten de stad een krantenabonnement, tegen 38 procent in zeer stedelijke gebieden.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?