Nieuwe manieren van solliciteren

De recruitmentwereld wordt een stuk dynamischer en dat vraagt om een ander, sneller sollicitatieproces. Kandidaten willen in het ‘hier en nu’ solliciteren en minder tijd besteden aan het schrijven van een motivatiebrief. Een lang sollicitatieproces kan een drempel zijn voor goede kandidaten. Bas van Vliet, van Mijn Sales Recruiter, geeft tips voor sollicitanten en werkgevers.

 

Door groei of vervanging in het bedrijf is er ruimte voor nieuwe werknemers. Je hebt het functieprofiel klaar en de vacaturetekst geschreven, nu kunnen de aanmeldingen binnenstromen. Hoewel het internet vol staat met tips en tricks over het verbeteren van het sollicitatie proces, lijkt deze manier van solliciteren anno 2016 achterhaald. Benieuwd naar nieuwe manieren van solliciteren? Hier lees je hoe je kan inspelen op de behoefte naar nieuwe sollicitatie processen.

Waarom nieuwe manieren?
De tijd van een vacature in de krant zetten is voorbij. De traditionele kanalen verschuiven naar nieuwe, snelle kanalen. De recruitmentwereld wordt een stuk dynamischer, mede door de invloed van sociale media. Dit vraagt om een ander en sneller sollicitatieproces. Kandidaten willen in het ‘hier en nu’ solliciteren en zodoende minder tijd besteden aan het schrijven van een motivatiebrief. Ook kan een lang sollicitatieproces een drempel zijn voor goede kandidaten.

Ook voor bedrijven kleven er voordelen aan het veranderen van het proces; de belangrijkste is kostenvermindering. Een motivatiebrief en CV lezen kost aardig wat tijd. Daarnaast is een assessment vaak duur. Het belangrijkste punt is dat je het solliciteren niet alleen voor jezelf, maar ook voor potentiële kandidaten makkelijker wilt maken.

Hoe kan je hier op inspelen als bedrijf?
Vanuit de kandidaat ontstaat er een behoefte om sneller, makkelijker en laagdrempeliger te solliciteren. Er zijn twee hoofdelementen hierin, het gebruik van de smartphone en het schrappen van de motivatiebrief.

In 2014 nam het aantal smartphone sessies op vacaturesites toe met 40% - 45%. Ter info; op desktop was er sprake van een daling van 8%. Nu deze informatie bekend is; waarom zou je hier niet op in spelen als bedrijf?

Mobiele manieren
Momenteel is het nog vrij lastig om het sollicitatieproces te doorlopen op je mobiel. Hoe upload je bijvoorbeeld je CV via je Iphone? Maak het als werkgever mogelijk om een Linkedin-account toe te voegen, veel gemakkelijker en het dekt dezelfde lading.

Ook kan een video-CV uitkomst bieden, een video van max 2 minuten waarin de kandidaat zich voorstelt. Pinterest kan ook gebruikt worden in het proces. De kandidaat maakt een board met interesses en kan deze toevoegen bij zijn sollicitatie. Als laatste voorbeeld kunnen er platformen zoals TheMuse (https://www.themuse.com/) gebruikt worden. Kandidaten kunnen hier op bedrijven ‘liken’ en bedrijven kunnen zich profileren als werkgever.

De motivatiebrief
Een motivatiebrief kost veel tijd om te schrijven en levert eigenlijk te weinig op. Een CV wordt gemiddeld 8,8 seconden bekeken, enig idee hoeveel tijd er vervolgens aan de motivatiebrief wordt besteed? Als het aan de kandidaat ligt is de motivatiebrief verleden tijd. Er zijn verschillende andere manieren om je motivatie te tonen. Een voorbeeld hier van: de sollicitatie selfie. Een filmpje van max 30 seconden waarin de kandidaat zich voorstelt en vertelt waarom juist hij/zij geschikt is voor de functie!

Het gaat niet alleen om het CV en de motivatiebrief
Het solliciteren kan je voor beide partijen makkelijker maken, maar ook de stappen er na. Een assessment was bijvoorbeeld een tijdje geleden hét middel om bepaalde eigenschappen en een persoonlijkheid te toetsen. Dit is echter niet altijd te meten met een standaardtest.

Ook lijkt het traditionele sollicitatiegesprek om verandering te vragen. Een nadeel van het gesprek is dat de sollicitant gedrag zal vertonen waarvan hij/zij verwacht dat de potentiële werkgever dat wilt zien. De kandidaat zal zich niet geheel natuurlijk gedragen en dit kan een vertekend beeld geven.

Snelle match tussen kandidaat en bedrijf
Het idee van ‘het nieuwe solliciteren’ ligt op het vinden van een (snelle) match tussen kandidaat en bedrijf. Een opkomende trend is het organiseren van recruitmentdagen, waar kandidaten in het bedrijf rond kunnen lopen en werknemers kunnen ontmoeten. Vaak hoort er bij zo’n dag een teamopdracht. Tijdens deze opdracht worden soft skills, zoals communicatie en teamwork getest in een natuurlijke omgeving. De kandidaat zal zich op deze wijze minder getest voelen, de focus ligt namelijk op leuke gesprekken en minder op een interview. Hij/zij zal natuurlijk gedrag vertonen, waardoor het makkelijker is in te schatten of er een match is.

Heb je al eens nagedacht over een pubquiz om de kennis van een kandidaat te testen? Of een spelletje tafeltennis waarbij de kandidaat een korte pitch mag houden? Je kan het zo gek niet bedenken, het past allemaal in het nieuwe solliciteren. Het solliciteren in het hier en nu, waar snelheid en gemakkelijkheid centraal staan.

Dit artikel is geschreven door Bas van Vliet. Content Manager bij Mijn Sales Recruiter, specialist in sales recruitment.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download meer dan 300 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?