Meer aandacht voor prestaties en individueel belonen

Nederlandse bedrijven belonen hun werknemers meer volgens het Angelsaksische model, met nadruk op individuele prestaties, op de waarde in de markt en op prestatiebeloning.

Dit blijkt uit recent onderzoek van wereldwijd organisatieadviesbureau Hay Group onder honderd HR-functionarissen van grotere bedrijven in Nederland. Uit het onderzoek komt naar voren dat er in Nederland een sterke trend gaande is waarin het individu voorop staat, in plaats van de tot nu toe geldende collectiviteit.

Volgens managing consultant Loek Bosman, wordt hiermee het beeld bevestigd uit de adviespraktijk van Hay Group. Bedrijven zien er weinig meer in om interne beloningsverhoudingen zonder meer te handhaven. Dat komt ook doordat het beloningsbeleid voor steeds meer Nederlandse werknemers op een hoofdkantoor buiten ons land wordt bepaald. Bovendien zijn veel organisaties tot op afdelingsniveau internationaal georganiseerd.

Betrokkenheid medewerkers behouden
Volgens Bosman past deze `Angelsaksische trend` bij de diensteneconomie, die Nederland aan het worden is. Want daarin maken individuen steeds vaker het verschil.

Bosman: `We zien het ook aan de toename van het aantal zzp-ers, een beweging die – ondanks enige vertraging door de recessie – doorzet. Zeker als het gaat om goed opgeleide professionals. Dit zet de traditionele collectieve gedachte en de cohesie in Nederlandse bedrijven onder druk. Het vraagt om innovatieve manieren voor het creëren van betrokkenheid van werknemers bij het bedrijf, te beginnen bij de managementstijl`.

Gedifferentieerd beloningsbeleid
Volgens Hay Group hoeft cohesie binnen een organisatie niet te betekenen dat het beloningsbeleid ook eenheidsworst moet zijn. De succesvolle voorbeelden zijn juist te vinden bij bedrijven waar gedifferentieerd beloningsbeleid binnen één onderneming wordt gevoerd.

Volgens Bosman ontwikkelen organisaties zich steeds meer tot netwerken waarbij eigen werknemers, werknemers van derden en zzp-ers gezamenlijk aan de tot doel gestelde resultaten werken. Beloningsbeleid moet hierbij voorwaardenscheppend zijn en gaat verder dan slechts het volgen van de markt.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?