Manager begrijpt stressende secretaresse niet
Leuk zo`n bloemetje op 15 april, Secretaressedag 2010, maar liever krijgt een secretaresse wat meer begrip. Want zij voelt zich niet begrepen door haar manager, met slechte communicatie en vermijdbare stress als gevolg.
Dat blijkt uit recent onderzoek van
OfficeTeam in samenwerking met
Insights, een consultingbureau gespecialiseerd in menselijke effectiviteit.
Secretaresses en hun managers blijken elkaars tegenpolen te zijn. Dit maakt hen enerzijds bijzonder complementair, maar het kan anderzijds een wissel trekken op de professionele relatie.
Secretaresse is stressen
Stress is dagelijkse realiteit van secretaresses op de werkvloer. Zij ondervinden veel stress, maar kunnen deze ook goed managen. Uit een eerdere studie van OfficeTeam bleek dat volgens 2 van de 3 secretaresses een open en transparante communicatie met hun manager het beste wapen is tegen deze stress. Als beide partijen elkaars persoonlijkheid slecht kennen dan komt dit een vlotte communicatie niet ten goede.
De meerderheid (52,5%) van de secretaresses heeft een ondersteunende, relationeel ingestelde persoonlijkheid waarvan rust, vertrouwen en diepgang de kern uitmaken. Daartegenover staat het dominante profiel van de managers (48%) dat staat voor leiding en assertieve actie. Als de relatie effectief is, vullen ze elkaar bijzonder goed aan. Als dit echter niet het geval is, geeft dit aanleiding tot een foute interpretatie van elkaars stresssignalen en staat dit een efficiënte communicatie in de weg.
Manager is agressief
Zo is de meerderheid van de managers met het dominante profiel op een goede dag daadkrachtig, veeleisend, vastberaden, wilskrachtig en doelbewust en zijn secretaresse zorgzaam, relatiegericht, harmonieus, ontspannen en geduldig.
Wanneer deze zelfde manager echter op een minder goede dag stress wil ventileren, kan dit zich uiten in agressief, controlerend, drammerig, dominant en intolerant gedrag. Als de manager zo uit zijn dak gaat, geeft de secretaresse stresssignalen af in de vorm van gedwee, passief en traag gedrag, afhankelijkheid en koppigheid. Managers moeten daarom goed naar hun management assistenten kijken om tijdig stresssignalen op te vangen en er juist op te reageren.
Rekening houden met elkaar
Aandacht besteden aan en rekening houden met de persoonlijkheid van de management assistent leidt tot meer efficiëntie en loyaliteit. De professionele relatie wordt daarmee versterkt, de samenwerking verloopt efficiënter en de uiteindelijke resultaten worden beter.