Jongere werknemer toe aan vakantie door werkdruk

Jongere werknemers - en met name in handel en distributie - zijn in de zomerperiode veel harder aan vakantie toe dan oudere. Dit heeft vooral te maken met de werkdruk die de laatste tijd volgens velen (55 procent) is toegenomen.

Dat blijkt uit de Randstad Werkmonitor, die Blauw Research uitvoerde onder 810 werknemers in loondienst. Het onderzoek geeft een interessant actueel beeld van de arbeidsmarkt. Zo zegt maar liefst de helft van de werkenden dat de werkdruk in hun bedrijf de laatste drie maanden is toegenomen. Een derde verwacht dat steeds meer collega's in de komende drie maanden de werkdruk niet meer aan zullen kunnen.
Ruim een kwart van alle werknemers kan in verband hiermee in de zomer niet het aantal gewenste vakantiedagen opnemen. Bovendien zegt 42 procent van de werknemers (vooral werknemers die een hogere werkdruk voelen) dat ze het extra druk hebben voor en na het opnemen van een vrije dag.

Broos herstel mobiliteit
Voor het eerst sinds begin 2009 zeggen werknemers minder stellig dat ze zeker geen nieuwe baan binnen zes maanden kunnen vinden. Dit gegeven zorgt ervoor dat de mobiliteitsindex voor het eerst sinds mei 2009 een lichte stijging laat zien.

Meesten denken niet aan werk tijdens vakantie
Verreweg de meeste werkende Nederlanders (73 procent) blijken de collega's en de baas tijdens de vakantie prima te kunnen vergeten. Driekwart zegt zelfs: 'Als ik de deur achter mij dicht trek, dan denk ik echt niet of nauwelijks meer aan mijn werk.' Hoe zit het dan met al die Nederlanders die op vakantie de laptop meenemen? Dat blijken vooral hoger opgeleiden te zijn, want zij zijn tijdens hun vakantie het meest met hun werk bezig. Vier op de tien hoger opgeleiden worden tijdens hun vakantie ook het vaakst over werkzaken gemaild en gebeld. Vooral de jongste generatie (Generatie Y) denkt het meest aan het werk. De babyboomers daarentegen zetten het werk relatief goed van zich af.

Nederland laag in ranglijst
Vergelijking met de andere 24 landen waar de Werkmonitor ook is uitgevoerd, levert een interessant verschil op. Waar in de meeste landen een derde van de werkenden aangeeft dat ze aan hun werk denken en ook telefoontjes en mailtjes ontvangen, blijkt dat in Nederland, Frankrijk, Denemarken en Canada het laagst van alle landen te liggen. Werknemers in Argentinië en Mexico zijn relatief veel meer met hun werk 'getrouwd'.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?