HR-directeur kan alleen dromen van strategisch partnership

Slechts 15% van de activiteiten van HR-afdelingen is strategisch. Toch ziet tweederde van de HR-afdelingen zich als een `strategische partner` voor hun organisatie.

Dat meldt HR-adviesbureau Mercer, dat voor de Mercer HR Transformation Survey 500 HR directeuren ondervroeg uit 40 landen in Europa, het Midden Oosten en Azië.
Onder `HR-transformatie` verstaat Mercer `de verbetering van efficiëntie, effectiviteit, opleidingen en strategische input`. Maar ook `projecten die HR-activiteiten beter laten aansluiten op de behoeften van het bedrijf`.

HR als strategische partner?
Bijna 4 op de tien (38%) van de HR-directeuren vindt dat hun HR-afdeling een strategische partner is en volledig participeert in het besluitvormingsproces over de strategie van hun bedrijf. Daarnaast geeft 28% aan wel volledig deel te nemen aan de vorming van strategische beslissingen, maar niet aan het besluitvormingsproces.

Zesentwintig procent stelt dat HR weliswaar nog geen strategische partner is, maar wel steeds meer invloed heeft. Slechts 8% van de HR-directeuren verklaarde dat HR niet werd gezien als een strategische partner.

Slechts 15% van HR is strategisch
Maar ondanks de perceptie van de HR-directeuren is de werkelijkheid heel anders, stelt Mercer. Want slechts 15% van de tijd die HR heeft, gaat op aan echte strategische activiteiten.

Het grootste deel van de tijd is HR bezig met het leveren van personeelsdiensten (27%). De rest van de tijd wordt besteed aan de controle of regels goed worden toegepast (12%), de personeelsadministratie (18%), het ontwerpen van HR-programma's en systemen (14%) en aan intern beheer (14%).

Veranderen door de crisis
De HR-directeuren zijn zich wel voortdurend bewust dat een andere rol nodig is, omdat de omgeving en de organisaties ook veranderen. Veel van de veranderingen binnen HR-directies waren onderdeel van organisatiebrede structuurwijzigingen.

Maar opvallend in 2010 is wel dat 14% van de HR-directies verklaarde zich bewust te zijn van de eigen onvolkomenheden, waardoor noodzakelijke veranderingen zijn aangejaagd. Dat is wezenlijk anders dan in 2006, toen geen van de respondenten nog deze behoefte aan verandering meldde. Kennelijk heeft de crisis HR-afdelingen aangespoord om hun eigen meerwaarde aan te tonen, denkt Mercer.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?