Hoe oprecht zijn blogs?

Een film die dreigt te floppen? Je laat 200 mensen gratis de film zien op voorwaarde dat ze familie, vrienden en kennissen erover vertellen. In het Amerikaanse marketing-jargon heet dat Word-of-mouth marketing. Ook weblogs kunnen hiervoor worden gebruikt. Om een product aan te prijzen of juist om de concurrent zwart te maken. Als we sommige voorspellingen mogen geloven, zijn er in 2006 zo'n 150 miljoen mensen die een weblog bijhouden. Bedrijven die deze werknemers in dienst hebben, worden daar een beetje zenuwachtig van. Want niet iedere werknemer zal zich voor de baas ontpoppen als de ideale ambassadeur. Dus stellen bedrijven regels op. Yahoo bijvoorbeeld wijst werknemers erop dat ze een geheimhoudingsplicht hebben en dat ze wettelijk aansprakelijk zijn voor wat ze schrijven. En nog vier aanbevelingen voor Yahoo-bloggers: - ga respectvol om met collega's - zorg dat de feiten kloppen - onderbouw je mening - maak prive-feedback op je weblog mogelijk. Zie de complete 1.0 versie van de Yahoo-regels voor werknemers met een weblog.

Een film die dreigt te floppen? Je laat 200 mensen gratis de film zien op voorwaarde dat ze familie, vrienden en kennissen erover vertellen. In het Amerikaanse marketing-jargon heet dat Word-of-mouth marketing.
Ook weblogs kunnen hiervoor worden gebruikt. Om een product aan te prijzen of juist om de concurrent zwart te maken.
Als we sommige voorspellingen mogen geloven, zijn er in 2006 zo'n 150 miljoen mensen die een weblog bijhouden. Bedrijven die deze werknemers in dienst hebben, worden daar een beetje zenuwachtig van. Want niet iedere werknemer zal zich voor de baas ontpoppen als de ideale ambassadeur. Dus stellen bedrijven regels op. Yahoo bijvoorbeeld wijst werknemers erop dat ze een geheimhoudingsplicht hebben en dat ze wettelijk aansprakelijk zijn voor wat ze schrijven. En nog vier aanbevelingen voor Yahoo-bloggers:
- ga respectvol om met collega's
- zorg dat de feiten kloppen
- onderbouw je mening
- maak prive-feedback op je weblog mogelijk.

Zie de complete 1.0 versie van de Yahoo-regels voor werknemers met een weblog.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 454 exclusieve vakartikelen en 284 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?