Gevraagd: `cool` en knap personeel

Voor de opening van een nieuw filiaal, zoekt het hippe mode-imperium Abercrombie & Fitch `cool en goed uitziend` personeel. Dat past weliswaar prima bij het merk, maar kan het ook door de beugel?



Het Amerikaanse modemerk Abercrombie & Fitch is ook in Nederland razend populair. Weliswaar is er hier nog geen enkele winkel door het kledingconcern geopend, maar via het internet en reisjes naar Londen en New York vinden de jeans en hoodies toch hun weg naar ons land.

Modellen op de werkvloer
De marketing van Abercrombie is opmerkelijk. Want hoewel het bedrijf kleding verkoopt, doet het dat vooral met modellen die grotendeels ontkleed zijn. Die marketingstrategie vertaalt het merk ook naar de werkvloer.

Wie een winkel van Abercrombie binnenstapt, wordt meer dan eens verwelkomd door schaars geklede sportjongens en frisse meisjes. `In store models` noemt het bedrijf deze verkoopadviseurs, die graag voor het winkellogo op de foto gaan met de bezoekers. Maar hoe werf je dergelijk personeel, zonder te discrimineren?

Naar het magazijn
Dat blijkt in Europa niet zo eenvoudig. Nu Abercrombie een winkel opent in Aberdeen, Schotland, hangt daar een wervingsposter waarop het bedrijf adverteert voor `cool en knap` personeel. Maar dat kan het bedrijf wel eens in grote problemen brengen, schrijven Schotse dagbladen. Want cool betekent over het algemeen vooral jong. En knap betekent dat mensen die er niet zo perfect uitzien, weinig kans op een baan zullen hebben. Arbeidsjuristen denken dat het bedrijf hiermee de Britse arbeidswetgeving overtreedt.

Een half jaar geleden is het bedrijf nog veroordeeld tot een boete van 9 duizend pond toen het in Londen een werkneemster met een armprothese bleek te discrimineren. Zij moest in het magazijn werken omdat ze niet meer in het perfecte plaatje paste.

Blank, zwart en mooi
Op de website van het bedrijf wordt juist de diversiteit van het personeelsbestand geroemd. En inderdaad, er zijn volop wervingsfoto’s van blanke, zwarte en Aziatische jongens en meiden te zien. Maar hoe divers ook, zonder uitzondering zijn ze wel allemaal jong en mooi.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?