Personeelsnet

Gevolgen thuiswerken lang voelbaar,  extra richtlijnen nodig voor de werkvloer

Tijdens de tweede lockdown zorgt thuiswerken voor meer stress onder werknemers dan in de eerste lockdown. Sommige werknemers hebben nu zelfs helemaal geen contact meer met hun leidinggevende. ‘Als we niet oppassen krijgen we te maken met de gevolgen van alle opgebouwde stress, fysieke ongemakken en werk-zingevingsvraagstukken’. Extra Arbo-richtlijnen voor thuiswerken zijn dringend nodig.

Daarvoor waarschuwt Prof. Dr. Willem van Rhenen, stress expert bij Arbo Unie. Van Rhenen maakt zich ‘ernstige zorgen over de mate van stress onder werkenden in Nederland en hoe dit, ook na corona, zijn weerslag zal krijgen op de productiviteit en het ziekteverzuim.’ Hij pleit voor extra richtlijnen voor thuiswerken en doet een appèl op werkgevers en werknemers om hierin samen op te trekken.

Veel negatiever dan in eerste lockdown
Dat thuiswerken voor veel mensen meer stress oplevert, blijkt uit de Nederlandse Thuiswerk monitor van Arbo Unie. Een kwart van de mensen geeft aan een sterke stressbeleving te hebben. De tweede semi-lockdown waar we in zitten, wordt gemiddeld ook veel negatiever ervaren dan de eerste.

Dat heeft te maken met de hogere intensiteit en het gebrek aan onderbreking en dus herstel en oplaadmomenten. Het contact met collega’s wordt het meest gemist. Uit de monitor blijkt ook dat bewegen en ontspannen bij de helft onder druk staat.

Nieuwe Arbo-richtlijnen nodig voor thuiswerk
Van Rhenen pleit daarom voor nieuwe richtlijnen binnen de Arbowetgeving. “Dan moet je denken aan minimale tijd voor sociale verbinding met collega’s, maximale online vergadertijd, thuiswerkvergoedingen, thuiswerkplekchecks op de juiste werkhouding. Maar ook vaste momenten online met de leidinggevende.”

Thuiswerken zal steeds meer de norm worden, denkt Van Rhenen. “We staan voor een enorme uitdaging om meerdere aspecten van werken en samenwerken opnieuw te definiëren. Hoe geef je online leiding, hoe onderhoud je de verbinding met medewerkers, hoe introduceer je nieuwe medewerkers? Investeer in de relatie met werknemers, let goed op ze en zet in op vertrouwen en verbinding”, aldus Van Rhenen.

Moeite met contact houden
Het sociale aspect van werk moet volgens Willem van Rhenen niet worden onderschat. “Het praatje bij het koffie apparaat, gezamenlijk lunchen, dat soort sociale momenten leveren werknemers energie. En het is juist die energie die essentieel is bij het omgaan met problemen en daarmee het voorkomen van stress.”

Professor Van Rhenen merkt ook dat werkgevers en werknemers het lastig vinden om goede verbinding te houden met elkaar. “Sommige werknemers die we spreken hebben helemaal geen contact meer met hun leidinggevende. De coronacrisis zal eindigen maar het (gedeeltelijk) thuis en online werken is pas net begonnen. Het is afwachten hoe de gemoedstoestand van werknemers zich dan zal houden. Ik verwacht dat deze crisis ook voor werkend Nederland nog een lange tijd zal na-ijlen."

MIS NIKS: Abonneer je op de gratis Personeelsnet-nieuwsbrief

Neem een abonnement en download meer dan 300 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?