Bedrijven kunnen hun concurrentiepositie versterken onder allochtone doelgroepen. Daarvoor moeten ze producten aanpassen, hun personeelsbestand diverser maken en hun netwerken beter benutten.
Youssef Boutachekourt deed uitgebreid onderzoek naar de wijze waarop banken, verzekeringsmaatschappijen en assurantiekantoren voordeel proberen te behalen op de multiculturele markt. Boutachekourt studeerde bedrijfskunde aan de Rotterdam School of Management en promoveert op 14 maart aan de Tilburg University met zijn proefschrift over de mogelijkheden die financiële instellingen hebben om hun concurrentiepositie onder etnische groepen te vergroten.
Personeel met diverse achtergronden
Boutachekourt komt tot de conclusie dat drie bronnen leiden tot een betere concurrentiepositie: aangepaste producten, het aannemen van personeel met verschillende etnische achtergrond en uitgebreide netwerken in de multiculturele samenleving. In de praktijk overlappen deze bronnen soms, maar het zijn onderscheiden wegen die tot concurrentievoordelen leiden.
Hoe bedrijven zich in de markt positioneren is sterk afhankelijk van hun merkpositie. Veel bedrijven hebben nog onvoldoende oog voor de culturele omgeving en laten daardoor kansen liggen. Zo moeten producten passen bij de verwachtingen van de doelgroep, waarbij het gebruik van cultureel diverse medewerkers helpt bij de acceptatie van producten onder de doelgroep.
Adviezen en netwerken
Niet alleen etnisch personeel kan helpen bij het aanbieden van de juiste producten, maar ook culturele deskundigen, klanten en consultants zijn van belang. Dit menselijk kapitaal maakt het voor bedrijven mogelijk om een eventuele kennisachterstand op te vullen. Onmisbaar is ook een multicultureel gerichte organisatie, met cruciale elementen als overtuigingskracht, strategische aanjagers, marktdoelstellingen en strategische commitment.
Ook multiculturele netwerken vergroten de mogelijkheid van het bedrijf om zich tussen multiculturele groepen en organisaties te positioneren. Bedrijven beschikken vaak al over die netwerken, maar maken daar onvoldoende gebruik van.