Direct vertellen als er dit jaar geen kerstpakket is
Medewerkers worden nog steeds blij van een kerstpakket en voelen het als blijk van waardering van de werkgever. Wie de medewerkers dit jaar niets kan geven door de crisis, doet er daarom goed aan dat vooraf te melden.
Lang niet alle medewerkers krijgen dit jaar een kerstpakket. Toch verwacht de helft van de medewerkers een even groot kerspakket als vorig jaar en maar 10% denkt helemaal niets te krijgen, zo blijkt uit onderzoek van
MarketResponse. Niets geven is voor medewerkers een potentiële bron van onvrede over hun werkgever.
Blijk van waardering
Medewerkers voelen zich gewaardeerd als ze een kerstpakket ontvangen. Van de ondervraagde personen geeft 83% aan het kerstpakket te zien als een blijk van waardering van hun werkgever. Dit geldt het meest voor midden en laag opgeleide medewerkers.
Driekwart van de ondervraagden vindt ook dat het geven van kerstpakketten een traditie is die zeker moet blijven. Vooral medewerkers tussen de 35 en 55 jaar hechten veel waarde aan een kerstpakket. Het uitdelen van een kerstpakket draagt bij aan een positief gevoel ten opzichte van de werkgever.
Andere keuzes communiceren
In onzekere tijden is het belangrijk tradities in stand te houden, al is het maar met iets kleins. Is de verwachting onjuist en krijgen medewerkers aan het einde van het jaar niets? Informeer ze dan vooraf en communiceer vooral waarom het bedrijf dit jaar andere keuzes maakt, stelt MarketResponse.