Consument positiever over eigen portemonnee

Nederlandse consumenten zijn positiever gestemd over de toekomst van de Nederlandse economie. Ook zijn ze niet zo somber over hun persoonlijke financiële situatie.

Dat blijkt uit onderzoeksresultaten van de Tilburg Consumer Outlook Monitor (Tilcom) van de Universiteit van Tilburg naar consumentenbeslissingen en de verwachtingen en emoties die daaraan ten grondslag liggen.

Positief over persoonlijke financiële situatie
Consumenten zijn relatief positief over hun persoonlijke financiële situatie. De ‘Ecomotion index’ die de economische emoties van consumenten meet, bereikte in december een waarde van 0,32. Dat betekent dat Nederlanders meer positieve dan negatieve emoties ervaren wanneer zij denken aan hun eigen financiële situatie in de komende maanden.

Maar, net als in september (0,27), is er meer sprake van twijfel en bezorgdheid dan van een uitbundig positief gevoel over de toekomst. Mannen zijn over het algemeen positiever dan vrouwen (0,36 tegenover 0,28). Verder geldt dat hoe hoger het opleidingsniveau, des te hoger de waarde is van de Ecomotion index.

Crisis nog niet voorbij voor consumenten
Een overgrote meerderheid van de ondervraagden meende eind 2009 dat het niet goed ging met de economie in dat jaar. Maar over de toekomst van de Nederlandse economie zijn Nederlanders positiever gestemd: 33% verwacht een verbetering, tegenover 23% in september. Ongeveer een derde verwacht dat de economische situatie van Nederland de komende twaalf maanden zal verslechteren, in september was dit nog ruim de helft.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?