Bestuur pensioenfondsen moet professioneler

Pensioenfondsen worden bestuurd door werkgevers en vakbonden. Maar het werk is zo complex geworden, dat minister Kamp (SZW) wil dat fondsbesturen meer deskundigheid binnenhalen. Verder krijgen premiebetalers en gepensioneerden meer te vertellen.

Het kabinet wil de besturen van pensioenfondsen versterken vanwege de steeds complexere omgeving waarin pensioenfondsen hun werk moeten doen. Daarom moeten bedrijfstakpensioenfondsen verplicht een raad van toezicht instellen. Een bestuur mag straks ook alleen uit externe beroepsbestuurders bestaan.

Straks krijgen pensioengerechtigden altijd recht op een plek in het bestuur, staat in het wetsvoorstel Versterking bestuur pensioenfondsen van minister Kamp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Ook alleen externe bestuurders
Het wetsvoorstel kent twee bestuursmodellen waaruit de pensioenfondsen in de toekomst kunnen kiezen. Het eerste model is een aanpassing van de bestaande bestuursvorm waarin werkgevers, werknemers en pensioengerechtigden zijn vertegenwoordigd. Daar kunnen ook externe deskundigen aan worden toegevoegd.

Het tweede model is nieuw en houdt in dat een pensioenbestuur volledig bestaat uit externe beroepsbestuurders. Dit bestuur wordt wel gecontroleerd door werkgevers, werknemers en pensioengerechtigden die daarvoor verenigd zijn in een belanghebbendenorgaan.

Vertrouwen pensioenfondsen behouden
Het kabinet vindt de wijzigingen nodig, omdat de fondsen in steeds lastiger omstandigheden moeten werken. Het gaat hierbij niet alleen om de instabiliteit van de financiële markten, maar bijvoorbeeld ook om de vergrijzing en ontgroening en de gevolgen van de financiële crisis voor de verplichtingen (dekkingsgraden) van de pensioenfondsen.

Ook moeten de wijzigingen bijdragen aan behoud van het vertrouwen in het pensioenstelsel. Deelnemers en pensioengerechtigden moeten er zeker van kunnen zijn dat het bestuur van hun fonds deskundig is en het geld goed beheert.


Praktische antwoorden op uw HRM-vragen

Met een abonnement op Tools en Extra's van Personeelsnet krijgt u ruim 200 actuele P&O-documenten, checklists en tools. Inclusief: gratis plaatsing van uw HR-dienst of P&O-vacature. Voor slechts 189 euro per jaar.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?