Agenten moeten agressie beheersen met communicatie
Twaalf van de dertien onderzochte politiekorpsen doen te weinig om agenten tegen agressie en geweld te beschermen. Agenten moeten hun communicatieve vaardigheden oppoetsen om escalatie te voorkomen, vindt de Arbeidsinspectie.
De Arbeidsinspectie hield in 2009 controles bij 13 van de 26 Nederlandse politiekorpsen. Van de ondervraagde agenten is 94 procent wel eens geconfronteerd met agressie en geweld. Dit varieert van uitschelden en schoppen tot steken met een mes of schieten met een vuurwapen.
De politiekorpsen moeten volgens de Arbeidsinspectie daarom extra maatregelen nemen, zoals meer voorlichting over de risico’s. Ook moeten agenten beter worden getraind in communicatieve vaardigheden om escalatie te voorkomen. Verder zijn bouwkundige en technische maatregelen nodig, zoals hoge, brede balies en sluiting van bepaalde toegangsdeuren voor bezoekers.
Lange diensten draaien
Bij de andere dertien Nederlandse korpsen controleerde de Arbeidsinspectie de werk- en rusttijden. De kans bestaat dat agenten door te lange werktijden minder alert zijn, wat problemen kan geven in hun werk.
Bij meer dan de helft (acht van de dertien korpsen) draaien agenten nog steeds langere diensten dan wettelijk is toegestaan en krijgen ze onvoldoende rust tussen twee diensten Maar de situatie is behoorlijk verbeterd ten opzichte van eerdere inspecties. In 2006 was het met de werktijden nog mis bij 24 van de 26 korpsen.
Korpschefs beloven verbetering
De korpschefs gaan de problemen met werktijden en agressie aanpakken. Zo zorgen zij voor een betere registratie van arbeidstijden en geweldsincidenten. Er komen meer trainingen voor agenten in communicatieve vaardigheden om escalatie bij agressie te voorkomen. Op politiebureaus kwamen ook gescheiden ‘looplijnen’ voor arrestanten en overige aanwezigen in het gebouw.
De Arbeidsinspectie gaat de slechts presterende politiekorpsen volgend jaar opnieuw controleren.