Uitbesteden HR-taken nu ook voor betere kwaliteit
Het besparen van kosten is nog steeds de belangrijkste reden om HR-taken te outsourcen. Maar het verbeteren van de kwaliteit van de HR-dienstverlening, is nu ook een belangrijke drijfveer.
Bijna driekwart van de bedrijven die delen van hun HR-afdeling buiten de deur zetten, doen dat vanwege de kostenvoordelen. Dat blijkt uit recent onderzoek van HR adviesbureau
Towers Perrin. Ook het uitbesteden van lastige administratieve processen, was voor driekwart een reden voor het uitbesteden van HR-taken.
Betere dienstverlening HR
In het onderzoek gaven respondenten aan dat ook een andere drijfveer voor outsourcing belangrijker wordt, namelijk de kwaliteitsverbetering van de HR-dienstverlening aan medewerkers en managers.
De helft van de ondervraagden gaf in 2009 aan dat ook het verbeteren van HR-dienstverlening nu prioriteit heeft bij het outsourcen van HR-taken. Dat aandeel was in 2008 nog maar 33 procent; een opmerkelijke stijging vindt Towers Perrin.
HR-afdeling kleiner
Tweederde van de respondenten zegt dat door de HR-outsourcing de beoogde kostenbesparingen zijn bereikt. In 2009 gaf 93% aan dat de personeelsafdeling door HR-outsourcing kleiner is geworden. Bijna vier op de 10 meldt een personeelsreductie van 25% tot 49% bij de HR-afdeling. Een kwart meldt een personeelsreductie van 50% of meer.
Uit het onderzoek blijkt verder dat het uitbesteden van HR-taken niet altijd het gewenste doel bereikt. Zo denkt de helft dat het niet helemaal is gelukt om uitvoerende en administratieve taken succesvol uit te besteden. En slechts 55% van de ondervraagden vindt dat de kwaliteit van de HR-functie is verbeterd door de outsourcing van HR-taken.
HR moet outsourcing aansturen
De gedeeltelijke mislukking van HR-outsourcing blijkt voor een deel bij de HR-managers en HR-adviseurs zelf te liggen. Zij moeten de kwaliteit van de naar buiten geplaatste taken leren bewaken. Daarvoor moeten ze projecten beter aansturen. Dat kan alleen wanneer ze zich bekwamen in effectief contractmanagement en verandermanagement.