Starbucks waagt nu toch de sprong naar Nederland
Eindelijk naar kantoor met een `double latte` in je hand.
Op weg naar je werk even snel een
‘double latte, decaf, skimmed milk’ bestellen kan binnenkort ook in Nederland. Starbucks, de Amerikaanse keten van koffiehuizen, gaat vestigingen openen op de grote stations in Nederland.
Starbucks heeft een deal gesloten met Servex, dat de winkels en horecagelegenheden op de NS-stations exploiteert. De eerste Starbucks-vestiging gaat in het voorjaar van 2009 open op Amsterdam CS. Na opening van de eerste zaak, komen de andere grote treinstations aan de beurt.
Smeekbede van fans
Starbucks maakt de entree in Nederland relatief laat. De markt lijkt hier al bijna verdeeld door de Coffee Company en zaken van DE, Illy, en Lavazza. Toch kent Starbucks ook veel fans in Nederland, die het bedrijf kennen van buitenlandse bezoeken.
Er zijn hier weblogs over de koffieketen en de fans hebben het bedrijf eerder tevergeefs benaderd met een smeekbede om toch vooral naar Nederland te komen. Op luchthaven Schiphol zijn er wel al vestigingen. Ook is in 2002 de Europese koffiebranderij van Starbucks in Amsterdam geopend.
Opleiding personeel
Starbucks breidt uit in het buitenland, maar in eigen land gaat het niet meer zo goed met de keten. Eens was Starbucks echt hip, maar door de snelle uitbreiding struikel je in veel Amerikaanse steden nu over de Starbucks-koffiehuizen.
Te veel franchise-nemers mochten een zaak beginnen, en gingen met automatische koffiemachines werken. Ook het personeel, eens het paradepaardje van de keten, werd niet goed meer werd opgeleid.
Nieuw kwaliteitsprogramma
Er kwamen klachten over de kwaliteit van de koffie, waardoor ruimte ontstond voor concurrenten met een chiquer aanbod. Aan de onderkant van de markt begonnen de hamburgerketens betere koffie aan te bieden, voor aanzienlijk lagere prijzen.
Starbucks sluit daarom in de VS momenteel honderden vestigingen en is bezig met een nieuw kwaliteitsprogramma.