Reisstress valt mee bij Nederlandse manager
Zakenreizen blijven nodig vanwege persoonlijk contact
Voor veel managers behoren zakenreizen tot hun werkroutine. Maar van ondervraagde Europese managers vindt 47 procent dat zakelijk reizen zorgt voor meer stress. Nederlandse en Belgische managers nemen het reizen voor hun werk heel wat luchtiger op. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van
Easynet Global Services naar het gebruik van videoconferencing bij 716 Europese bedrijven.
Nederlandse en Belgische managers blijken het meest relaxt als het op zakenreizen aankomt. Van hen vindt respectievelijk dertig en 26 procent zakenreizen een zware belasting voor de betrokkenen. Enkele van de grootste oorzaken van reisstress zijn het lange wachten op vliegvelden, vliegtuigvertragingen en irritante medereizigers.
Persoonlijk contact belangrijk
Ondanks dat bijna de helft van de ondervraagde Europese managers aangeeft hinder te ondervinden van reisstress, klaagt de meerderheid (57 procent) niet over de hoeveelheid zakenreizen die men per jaar moet maken. Zij zien zakenreizen als onderdeel van hun werkroutine. Wel vinden de meeste respondenten dat zakenreizen erg duur zijn en dat deze het milieu schaden. Het persoonlijke contact vinden de ondervraagde managers wel zeer belangrijk bij zakenreizen.