Acht van de tien mkb-ondernemers vindt het prima dat hun personeel gebruik maakt van sociale media, zoals Facebook en LinkedIn. Regels opstellen om het gebruik te reguleren, doen ze liever niet.
Dat blijkt uit onderzoek van BusinessCompleet onder 914 ondernemers in het mkb. Bijna alle ondernemers zijn op de hoogte van sociale media. Met een score van bijna 90 procent is Facebook bij hen het bekendste sociale medium. LinkedIn en Twitter volgen op de voet met 88 en 85 procent.
Hoewel ze zelf ook actief zijn op sociale media, zijn het niet de sites die ondernemers het meest bezoeken. Duidelijk populairder zijn sites met nieuws en actualiteiten (84 procent) en vaksites (80 procent). Ook webwinkels (48 procent) worden door ondernemers meer bekeken dan sociale media (44 procent).
Tweederde ondernemers gebruikt LinkedIn
Het gebruik van sociale media is gemeengoed bij ondernemers. Slechts 18,9 procent gebruikt de sociale media helemaal niet voor privédoeleinden en 20,4 procent gebruikt ze helemaal niet voor de zaak.
Het zakelijke LinkedIn doet het goed onder de mkb’ers. Want bij ondernemers is dit de populairste sociale mediasite. Twee derde van hen gebruikt LinkedIn zakelijk en de helft privé. Daarmee verslaat LinkedIn Facebook en Twitter, die bij ondernemers op de tweede en derde plaats staan. Hyves doet het duidelijk minder goed. Minder dan een kwart gebruikt Hyves privé en nog geen 7 procent zakelijk.
Geen regels voor sociale media
Veel ondernemers staan tolerant tegenover het gebruik van sociale media door het personeel. Van ruim 15 procent mag personeel altijd op sociale media. Bijna 28 procent staat het beperkt toe. Ruim 10 procent heeft het liever niet en van nog eens ruim 10 procent mag het nooit.
Ondernemers zijn vaak geen liefhebbers van regels en zijn ook niet erg geneigd om die voor sociale media op te stellen. Meer dan de helft van de MKB'ers heeft zulke regels niet. 18 procent heeft wel mondelinge regels. Een kleine 13 procent heeft schriftelijke bedrijfsregels hierover opgenomen in contracten of huisregels.