Inhuur interim-manager minder populair
Uitbesteden van inkoop, verkoop en management in de ICT verloopt niet altijd naar tevredenheid. In veel gevallen besluiten organisaties om die taken weer zelf te doen. Vier van de tien organisaties huren minder interimmers in.
Dat blijkt uit de nieuwe
ICT Barometer van
Ernst & Young. Over het algemeen gaat de kwaliteit van het uitbestede werk volgens de opdrachtgevers omhoog. De verwachting is dan ook dat meer taken voor outsourcing in aanmerking zullen komen.
Minder interim-managers
Minder tevreden zijn opdrachtgevers over de outsourcing van management, inkoop en verkoop. Deze werkzaamheden worden in veel gevallen teruggenomen in de eigen organisatie.
Opvallend is verder dat management-activiteiten minder worden uitbesteed. Van de ondervraagden zegt 41% minder interim managers in te huren. Ook geeft 42% aan interim contracten niet te verlengen en 15% geeft aan deze activiteiten onder te brengen bij een andere partij.
Controle blijft nodig
Uit het onderzoek blijkt verder dat de meeste organisaties (89%) het werk van de uitbestedingpartij controleren. Bijna de helft heeft daarbij wel eens een geschil gehad met de uitbestedingpartij (was in 2008 35 procent van de ondervraagden). Twee op de tien hebben wel eens gebruik gemaakt van de boeteclausule in het contract.