Klanten zijn veeleisend, dus stellen veel organisaties de klant centraal. Medewerkers zijn daarbij de schakel tussen de klant en de organisatie. Hoe mooi zou het dan niet zijn om gegevens over klantervaringen, medewerkersbetrokkenheid en strategie met elkaar te verbinden?
Maar veel organisaties lukt het niet om deze waardevolle te koppelen, blijkt uit het rapport ‘Joining the Dots’ van Korn Ferry Hay Group. Voor het rapport zijn wereldwijd 400 HR-professionals ondervraagd.
Van de World Most Admired Companies (WMAC) lukt het driekwart wél gegevens van medewerkers te verbinden bij het realiseren van de organisatiedoelen. Daardoor kunnen zij een sterkere band opbouwen met de klant.
Data verbinden blijkt lastig in de praktijk
Veel organisaties hebben moeite met het verbinden van de data. Bijna een derde heeft wel eens geprobeerd een analyse te maken van gegevens over de betrokkenheid van medewerkers en de ervaringen van klanten. Hiervan is slechts 11% erin geslaagd om daarna een positieve koerswijziging in gang te zetten.
Organisaties ervaren in de praktijk dat data moeilijk toegankelijk zijn binnen de organisatie (30%), dat ze niet weten waar te beginnen met verbinden (29%) of niet weten hoe ze verandering in gang moeten zetten (17%).
Stappenplan voor HR-afdelingen
Korn Ferry Hay Group biedt geïnteresseerde HR-afdelingen een stappenplan aan, dat inzicht geeft in de problematiek om data effectief in te zetten voor de uitvoering van de organisatiestrategie.