De eigen recruitmentsite van de werkgever is het meest gebruikte en effectiefste communicatiemiddel om te bouwen aan het employer brand. Topwerkgevers zetten naast de eigen recruitmentsite vooral ook in op public relations.
De vindbaarheid in zoekmachines en het direct op de universiteiten zoeken naar kandidaten (campusrecruitment) zijn ook erg effectief, maar deze middelen worden door Nederlandse werkgevers minder vaak gebruikt voor employer branding.
Dit blijkt uit onderzoek onder 400 employer brand professionals en directieleden ten behoeve van het boek 'Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand’, geschreven door Geert-Jan Waasdorp, Martijn Hemminga en Sarah Roest.
41 middelen voor employer branding
In het onderzoek ‘Het Nieuwe Employer Brand’ zijn 41 verschillende communicatiemiddelen onderzocht op hun inzet ten behoeve van employer branding en het effect dat daaraan wordt toegekend. De top-10 instrumenten die door Nederlandse werkgevers het meeste effect op het employer brand wordt toegekend, zijn:
1. |
Recruitmentsite |
82 van de 100 punten |
2. |
Vindbaarheid via zoekmachines |
80 |
3. |
Campusrecruitment |
80 |
4. |
TV |
80 |
5. |
Open dagen |
75 |
6. |
Vacatures op vacaturesites |
74 |
7. |
Beheren van communities op social media (actief) |
73 |
8. |
Corporate storytelling |
73 |
9. |
(Video-)testimonials |
72 |
10. |
Printadvertenties in de landelijke krant |
72 |
De recruitmentsite is het effectieve communicatiemiddel om te bouwen aan het employer brand. Na de recruitmentsite is zoekmachine marketing een veel gebruikt en effectief instrument. Opvallend is het effect dat aan TV wordt toegekend. TV scoort goed, maar wordt door slechts 3 procent van de ondervraagden gebruikt.
Topwerkgevers doen aan PR
Naast wat de gemiddelde werkgever aan instrumenten inzet, is ook gekeken naar wat topwerkgevers doen. Topwerkgevers zijn werkgevers die voldoen aan voorwaarden zoals een hoge medewerkerstevredenheid, veel open sollicitaties ontvangen en een top 10-positie onder de doelgroep.
Topwerkgevers zetten naast de eigen recruitmentsite en campusrecruitment vooral in op public relations (PR), corporate storytelling, externe nieuwsbrieven en jobboards. Naast het hoge gebruik wordt hier ook het meeste effect aan toegekend.