Behoefte aan loket voor vragen over geld

Eén op de drie (32%) Nederlandse huishoudens heeft behoefte aan een loket met objectieve en onafhankelijke voorlichting over geldkwesties als belastingen, pensioen en de gevolgen van ontslag.

Dat blijkt uit recent onderzoek van TNS NIPO op basis van een representatieve steekproef onder ruim 35.000 huishoudens.

Veel vragen over pensioen
De consumenten die behoefte hebben aan een adviesloket, willen vooral voorlichting over:

1.belastingen (75%)
2.pensioenvoorziening (56%)
3.combinatie van financiële producten als hypotheek, verzekering, sparen en beleggen (55%)
4.gemeentevoorzieningen en tegemoetkomingen (52%)

Op de negende plaats (met 27%) staat verder nog de behoefte aan informatie over geldzaken bij ontslag, arbeidsongeschiktheid en langdurige ziekte.

Mannen en vrouwen hebben andere vragen over geld
Naast veel overeenkomsten, zijn er ook verschillen in vragen tussen mannen en vrouwen. Zo hebben vrouwen meer behoefte aan voorlichting over thema`s als huishoudbudget (hoe rond te komen met je geld), samenwonen of trouwen, kopen of huren van een woning en werkloosheid, ontslag en arbeidsongeschiktheid.

Mannen hebben significant meer behoefte aan voorlichting over geldkwesties met betrekking tot het overlijden van de partner.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?