Volgens een onderzoek van het EIM hebben ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (tot 100 werknemers) weinig vrije tijd. Niet alleen maken zij lange werkweken (gemiddeld 54 uur per week), ook hebben deze ondernemers maar weinig vakantie (17 dagen per jaar). Horeca-ondernemers maken de meeste uren (gemiddeld 62 uur per week). Wat doen ondernemers dan in die vele uren? In ieder geval komen ze weinig toe aan personeelsbeleid. Hieraan besteden ze slechts 3,8% van hun tijd. Dat is gemiddeld zo'n twee uur per week. Hoeveel tijd besteden ondernemers aan: 1. Uitvoerend werk (meewerken aan productie, verkopen, service): 26,4% van de werktijd 2. Congressen/beurzen bijwonen: 7,7% 3. Nieuwe klanten werven en bezoeken (incl offertes schrijven): 6,6% 4. Cursus of opleiding volgen: 4,9% 5. Boekhouding (o.a. loonadministratie, facturen schrijven): 4,6% 6. Personeelsbeleid (incl. leidinggeven, functionerings- en sollicitatiegesprekken voeren): 3,8% 7. Woon-werkverkeer: 3,5% 8. Intern overleg: 2,8% 9. Wettelijke administratieve verplichtingen: 2,5% 10. Extern overleg (boekhouder, gemeente, adviseurs): 1,8% 11. Vakbladen lezen: 1,4%
Volgens een onderzoek van het EIM hebben ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (tot 100 werknemers) weinig vrije tijd. Niet alleen maken zij lange werkweken (gemiddeld 54 uur per week), ook hebben deze ondernemers maar weinig vakantie (17 dagen per jaar). Horeca-ondernemers maken de meeste uren (gemiddeld 62 uur per week).
Wat doen ondernemers dan in die vele uren? In ieder geval komen ze weinig toe aan personeelsbeleid. Hieraan besteden ze slechts 3,8% van hun tijd. Dat is gemiddeld zo'n twee uur per week.
Hoeveel tijd besteden ondernemers aan:
1. Uitvoerend werk (meewerken aan productie, verkopen, service): 26,4% van de werktijd
2. Congressen/beurzen bijwonen: 7,7%
3. Nieuwe klanten werven en bezoeken (incl offertes schrijven): 6,6%
4. Cursus of opleiding volgen: 4,9%
5. Boekhouding (o.a. loonadministratie, facturen schrijven): 4,6%
6. Personeelsbeleid (incl. leidinggeven, functionerings- en sollicitatiegesprekken voeren): 3,8%
7. Woon-werkverkeer: 3,5%
8. Intern overleg: 2,8%
9. Wettelijke administratieve verplichtingen: 2,5%
10. Extern overleg (boekhouder, gemeente, adviseurs): 1,8%
11. Vakbladen lezen: 1,4%