Voorbeeld Huisregels Personeel voor 2025

Naast het personeelshandboek, waarin arbeidsvoorwaarden nader worden gespecificeerd, leggen organisaties ook huisregels vast. Deze worden vaak verspreid in een boekje, of staan op intranet. De huisregels bieden zo een handvat voor de werkpraktijk van managers en medewerkers. Hier vindt u een overzicht van actuele huisregels voor 2025.

Huisregels zijn belangrijk voor de veiligheid en goede werksfeer in de organisatie. Voor zover de huisregels de werkwijze binnen de organisatie regelen, is advies van de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging nodig.

Wijzigingen 2025
De huisregels personeel zijn voor 2025 opnieuw op diverse punten aangepast. Dit doen we aan de hand van maatschappelijke ontwikkelingen en vragen van gebruikers.

In 2024 zijn al regels toegevoegd  voor het gebruik van AI/Kunstmatige Intelligentie, waarbij de nadruk ligt op het voorkomen dat gevoelige informatie van het bedrijf weglekt naar de databases van openbare AI-diensten zoals ChatGPT.
In vervolg hierop zijn nu ook regels toegevoegd voor het gebruik van bepaalde Apps, die de integriteit van de organisatie en de veiligheid van het bedrijfsnetwerk kunnen aantasten. Denk bijvoorbeeld aan software en apps van Temu en Tiktok.

Verder is het onderwerp Wapens en vuurwerk toegevoegd voor 2025. Deze rubriek regelt dat het menemen van elk soort vuurwerk en wapens naar de werkplek verboden is. Dat verbod geldt ook voor wapens en vuurwerkartikelen die wettelijk wel zijn toegestaan, maar waarvan de aanwezigheid op de werkplek niet kan worden getolereerd vanwege mogelijke (arbo-)risico's. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bepaalde messen en consumentenvuurwerk.

Inhoud Huisregels personeel 2025
Hieronder ziet u de inhoud van de Huisregels personeel 2025, met een beknopte beschrijving van de aandachtspunten. Het volledige model met huisregels staat in HR Tools & Extra’s, voor abonnees.

Inleiding
Hierin beschrijft u de reikwijdte van de huisregels en de toepassing ervan in de organisatie. Huisregels gelden niet alleen voor personeel, maar ook voor andere aanwezigen.

AI/Kunstmatige Intelligentie
Instructies voor medewerkers hoe om te gaan met het gebruik van AI en (het verbod op) invoeren van bedrijfsdocumenten in diensten als ChatGPT.

Alarm slaan
Licht hier toe wat de procedure is bij calamiteiten en waar mensen alarm kunnen slaan.

Alcohol en drugs
Geef duidelijke grenzen aan en licht toe welke consequenties er zijn bij gebruik én misbruik.

App-gebruik
Bewustmaking van de gevaren van bepaalde apps en software, met de mogelijkheid om sommige apps te verbieden op bedrijfsmiddelen.

Bedrijfshulpverlening
Informatie over BHV, EHBO, et cetera.

Bedrijfsrestaurant
Beschrijf de openingstijden, gedragsregels en de regels voor opruimen van gebruikt servies. Besteed extra aandacht aan coronamaatregelen.

Besmettelijke ziekten
Gedragsregels bij de uitbraak van een ziekte die anderen kan besmetten.

Bezoek
Hier beschrijft u waar bezoekers rekening mee moeten houden en hoe personeel de bezoekers moeten ontvangen en begeleiden.

Brand
Geef hier aan wat de aanwezigen moeten doen bij brand.

Cameratoezicht
Mogelijkheid openhouden voor toezicht met camera's en video. Regels voor de inzet.

Communicatieapparatuur
Medewerkers krijgen communicatieapparatuur verstrekt, maar mogen ze ook eigen apparatuur op het netwerk aansluiten?

Contact met klanten en externen
Klanten en externen moeten netjes worden behandeld. Beschrijf hier wat u verwacht van uw personeel.

Datalek persoonsgegevens
Regels omtrent het verlies en diefstal van apparatuur of inbraak van ICT-systemen. Wie meldt wat en waar?

Diefstal, Integriteit en Sancties
Omschrijf hier wat u onder diefstal verstaat en geef 5 sancties weer die genomen kunnen worden.

EHBO
Geef aan waar de EHBO-post is en de defibrillator (AED).

DOE HET ZELF: Model Huisregels Personeel 2025

Fietsenstalling
Waar moeten fietsen, stepjes en scooters worden geplaatst en hoe werkt het opladen van elektrische fietsen?

Grensoverschrijdend gedrag
Normstelling voor personeel en bezoekers. Wegwijzer waar medewerkers terecht kunnen met een klacht.

Hybride werken
Het hoe en wat van hybride werken, gedragsregels voor kantoor en thuis.

Internet en e-mailgebruik
Beschrijf hoe u omgaat met het (privé-)gebruik van internet door werknemers. Geef aan wanneer u (bij hoge uitzondering) in hun mail mag kijken.

Kantoorartikelen
Waar kunnen medewerkers pennen, papier en printerbenodigdheden halen?

Klachtenregeling/klokkenluidersregeling
Wegwijzer voor personeel die ongewenste situaties kenbaar willen maken.

Koffie, thee en frisdrank
Waar staat de koffie en thee? Moet er voor betaald worden, of is alles gratis?

Kledingvoorschriften
Mogen werknemers alles aan wat ze willen, of zijn er speciale regels voor (groepen) personeel? Hoe staat u tegenover tatoeages?

Kleedruimte
Informatie over omkleden voor de medewerkers: hoe, wat, waar.

Klachtenregeling/klokkenluidersregeling
De klokkenluidersregeling is verplicht vanaf 50 medewerkers. Geef aan wat en waar gemeld kan worden en hoe de procedure loopt.

Kolfruimte
Werknemers met een zuigeling kunnen hiervan gebruik maken.

Mededelingen van de directie en OR
Waar staan mededelingen van de directie? En krijgt de OR een plek op het mededelingenbord, op het intranet of in een openbare Whatsapp-groep?

Medicijngebruik
Faciliteiten voor het toedienen van medicijnen (bv. voor mensen die moeten prikken). Kennis hebben over eventuele toediening van medicijnen in spoedgevallen (bv. bij diabetis/epilieptie)

Onderhoud apparatuur
Beschrijf de taak van de onderhoudsdienst, c.q. de netwerkbeheerder.

Ondernemingsraad/Personeelsvertegenwoordiging
Adresgegevens van de OR aangeven.

Ongeval
Beschrijf de procedure die gevolgd moet worden bij een ongeval op het werk.

Ontruiming
Wat te doen als het ontruimingssignaal klinkt. Beschrijf hoe u omgaat met oefeningen.

Openingstijden gebouw
Beschrijf de openingstijden en beschikbaarheid van het gebouw.

Orde en netheid
Iedere medewerker is gehouden om zijn/haar werkplek op te ruimen en zorgvuldig om te gaan met de aan hem/haar verstrekte productiemiddelen.

Parkeren
Wie mag waar parkeren en hoe gaat u om met elektrische auto’s?

Personeelsvereniging
Geef het doel en adres van de PV weer.

Persoonlijke beschermingsmiddelen
Medewerkers zijn verplicht om uitgereikte persoonlijke beschermingsmiddelen altijd te gebruiken.

Post en koeriersdiensten
Beschrijf de procedures.

Privacy en persoonsgegevens
Geef weer hoe u omgaat met de AVG en hoe u deze toepast. Beschrijf de rol van de medewerkers.

Respectvolle omgang
Welk gedrag verwacht u van uw medewerkers? En wat doet u bij overtredingen?

Rookbeleid
Het is verboden om in het gebouw te roken. Geef aan of u buiten voorzieningen treft en of u tijd laat inhalen.

Schoonmaak
De werkplekken moeten opgeruimd zijn, zodat schoonmakers hun werk kunnen doen.

Sleutels
Weergave van het sleutelbeleid. Wat doet u als er sleutels of pasjes kwijt zijn?

Telefoon
Doorschakelen bij afwezigheid, et cetera.

Thuiswerken
Hoe maakt u dit mogelijk en welke voorzieningen zijn er voor de medewerkers die thuis werken?

Toegangscontrole
Hoe is de toegangsprocedure om op de werkplek te komen?

Vergaderzalen
Reserveringssysteem en rekening houden met externe aanwezigen. Let op extra maatregelen i.v.m. corona.

Veiligheid en milieu
Voorschriften op het gebied van veiligheid en milieu moeten strikt worden nageleefd.

Veiligheidsrisico’s melden
Medewerkers moeten alert zijn op mogelijke veiligheidsriscico’s. Geef aan hoe zij moeten handelen als er verdenkingen zijn.

Wapens en vuurwerk
Verbod om wapens (messen, etc) mee te nemen naar de werkplek, ook als die wettelijk legaal zijn. Verbod om vuurwerk op de werkplek te hebben, ook geen legaal vuurwerk (ivm. brand, arbo).

Dit is een uitgeklede versie van de huisregels Personeel 2022 die u in HR Tools & Extra’s in volledige vorm kunt downloden.

DOE HET ZELF: Model huisregels Personeel 2025

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 445 exclusieve vakartikelen en 301 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?