Online profiel sollicitant blijft vaak ongebruikt
Van de HR-professionals en recruiters bekijkt slechts 14% altijd het profiel van sollicitanten op social mediasites als LinkedIn en Facebook.
De 41% vakgenoten die dit nooit doen, willen de privacy van kandidaten respecteren. Dit blijkt uit onderzoek van
StepStone Solutions onder meer dan 300 respondenten uit de talentacquisitie branche.
Even op Facebook kijken?
Van de HR professionals, recruiters en managers, raadpleegt 41% voorafgaand aan een sollicitatie
niet het social media profiel van de kandidaat. 45 procent geeft aan af en toe het profiel te raadplegen, en slechts 14 procent doet dit altijd.
De respondenten die het social media profiel onbenut laten, geven aan terughoudend te zijn uit privacy overwegingen en `ongevraagd datagebruik`.
Social media recruitment
Verder blijkt uit dit onderzoek dat ongeveer 60 procent van de ondervraagden social media wel gebruikt in het recruitmentproces. De belangrijkste redenen hiervoor zijn respectievelijk: om het bedrijf te presenteren, nieuwe werknemers te zoeken en om contact te onderhouden met de kandidaten.