Na ramp gaat bedrijf dankzij thuiswerken gewoon door
Werknemers moeten wel deugdelijke systemen hebben.
Met de huiscomputer het bedrijf redden na een ramp. Het kan, als werknemers thuis mogen werken en toegang hebben tot de back-ups van het computersysteem. Dat blijkt uit een onderzoek onder 100 Europese bedrijven van Citrix Systems, een bedrijf dat netwerken en verbindingen regelt.
Na een brand in een bedrijf, of bij een andere calamiteit, kunnen werknemers niet op kantoor werken. Maar thuis inloggen op een back-up van het bedrijfsnetwerk, dat lukt nog wel. Daarom denken middelgrote en grote bedrijven in Europa dat thuiswerken een mogelijkheid is om het bedrijf toch door te laten draaien.
Als kantoren niet toegankelijk zijn, heeft 90 procent van de ondervraagde organisaties een plan om werknemers aan het werk te houden. Zij proberen dan met backups van het computernetwerk om het team operationeel te houden. Driekwart van de bedrijven wil daar ook webmail voor gebruiken. Zes op de tien bedrijven gaan PDA’s en andere mobiele apparaten inzetten en eenzelfde aantal zoekt zijn toevlucht tot vaste computers die met elkaar in verbinding staan.
Volgens Citrix zijn initiatieven als thuiswerken geschikt om werknemers door te laten werken, mocht dat om wat voor reden dan ook op kantoor niet mogelijk zijn. De IT-afdeling en de directie moeten dan wel zorgen dat er passende systemen zijn om het thuiswerken ook echt mogelijk te maken. Daarnaast moeten ze werknemers voorzien van geschikte computers en verbindingen, zodat ze hun werk goed kunnen uitvoeren.
Zes van de tien organisaties geeft aan dat er grote, nadelige gevolgen zouden zijn voor de dagelijkse bedrijfsvoering als de werkplek niet beschikbaar is. Plannen om het bedrijf door te laten draaien na een ramp, moeten daarom volledig zijn en regelmatig opnieuw bekeken worden.