Lagere kosten employer brand bij tevreden werknemers

Hoge werknemerstevredenheid zorgt ervoor dat werkgevers minder hoeven te investeren in hun employer brand. Een topwerkgever in Nederland geeft gemiddeld 298.333 euro uit aan employer branding.

Dit is een conclusie uit onderzoek naar Het Nieuwe Employer Brand. Op 27 oktober worden de resultaten van dit onderzoek gepresenteerd in het Olympisch Stadion te Amsterdam. Er zijn daar nog twintig plaatsen beschikbaar voor verantwoordelijken voor employer branding aan werkgeverszijde. Zij kunnen zich tot 21 oktober 2011 kosteloos inschrijven op www.employer-branding.nl/event/ .

Onderscheidende positionering als werkgever
Employer branding betekent meer dan hoog in werkgeverslijstjes staan. Het gaat vooral om een onderscheidende positionering op basis van identiteit.

In 2010 zijn Metro Holland, NRC Carrière, De Persgroep Banen, Intelligence Group en Nr29 een onderzoek gestart om ken- en stuurgetallen van employer branding te achterhalen. Meer dan 400 professionals op gebied van employer branding, waaronder ruim 60 professionals op directieniveau, en meer dan 300 bedrijven hebben meegedaan aan het onderzoek.

Kengetallen employer branding
De eerste resultaten van dit onderzoek maken de partijen nu bekend:

• Een voorkeurs- of topwerkgever in Nederland heeft een (autonoom) employer branding budget van gemiddeld 298.333 euro. Dit is exclusief de werkgevers met een budget van boven een miljoen euro, anders lag het gemiddelde beduidend hoger;

• Het employer branding budget op jaarbasis is minimaal 8.000 euro en heeft een variabel component van 40 euro per medewerker in dienst of 446 euro per openstaande vacature;

• Er is een duidelijk verband tussen werknemerstevredenheid en een lager employer branding budget. Hoe meer werknemers tevreden zijn, des te minder is investeren in het (externe) employer brand noodzakelijk;

• Recruitment en communicatie dragen employer branding meer dan de afdeling HR, die employer branding meer als direct wervingsinstrument ziet;

• Onderscheidend en authentiek zijn de sleutelbegrippen van employer branding anno 2011.


Praktische antwoorden op uw HRM-vragen

Met een abonnement op Tools en Extra's van Personeelsnet krijgt u ruim 200 actuele P&O-documenten, checklists en tools. Inclusief: gratis plaatsing van uw HR-dienst of P&O-vacature. Voor slechts 189 euro per jaar.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?