HR-professional vindt geld minder belangrijk dan waardering, werkbalans en sfeer

De Nederlandse HR-professional maakt zich meer zorgen over de economie, maar een overgrote meerderheid vreest niet voor de eigen baan. Leuke collega’s, een fijne werksfeer en een goede werk-privébalans zijn voor de HR-professional nog steeds veel belangrijker dan bonussen of het salaris.

Dat zijn enkele conclusies uit het onderzoek HR Trends van Berenschot, Performa en AFAS Software onder 1.959 HR-professionals in Nederland. Het onderzoek is een initiatief van Performa Uitgeverij, uitgevoerd door organisatieadviesbureau Berenschot, met ondersteuning van AFAS Software. Het jaarlijks terugkerend HR-trendonderzoek is in 2020 gehouden.

Coronacrisis heeft werk van HR veranderd
Volgens Hans van der Spek van Berenschot heeft de coronacrisis een grote uitwerking op hoe werk eruitziet. Zo hebben bedrijven een enorme inhaalslag moeten maken op het gebied van digitalisering.

“Om ons heen is nu van alles gaande en niemand weet precies hoe dit afloopt”, vertelt Van der Spek. “We zitten in een letterlijk ongekende tijd. Het is logisch dat mensen zich afvragen hoe dit precies verder gaat, hoe de economie zich ontwikkelt en wat de impact is op werk, vertrouwen en leidinggeven.”

Zorgen over economie, niet over eigen baan
De zorgen over de economie onder Nederlandse HR-professionals zijn toegenomen. Met 57 procent is dat aandeel nu zestien procent hoger dan vorig jaar. Met het HR-budget is het ook niet best gesteld. Net als vorig jaar, geeft de helft van de HR-professionals aan dat zij waarschijnlijk te weinig budget hebben.

Maar uit het onderzoek blijkt ook dat HR-professionals zich weinig zorgen maken over ontslag. Maar liefst 93 procent heeft geen angst om zijn of haar baan te verliezen. Al met al blijken de HR-professionals dus nog steeds zeer positief tegen hun werk aan te kijken. “Dat blijkt ook wel uit het feit dat zij aangeven sfeer, waardering en een juiste werk-privébalans als het fundament van werkgeluk zien”, vertelt Van der Spek.

Sfeer en werk-privé balans steeds belangrijker
Bijzonder is dat de factoren die de HR-professional essentieel vindt voor werkgeluk, nog belangrijker zijn geworden. Van de respondenten vindt 87 procent werksfeer nu heel belangrijk. Daarmee is het verreweg de belangrijkste pijler onder werkgeluk. In 2015 lag dit percentage nog op tachtig procent.

Ook waardering en het in evenwicht brengen van de werk-privébalans zijn aan een opmars bezig. Waardering komt nu tot 79 procent terwijl het met 72 procent in 2015 als minder belangrijk werd gezien. 78 procent vindt een juist werk-privébalans nu doorslaggevend voor het in stand houden van werkgeluk. Vijf jaar terug was dat nog zeventig procent.

Oog hebben  voor sfeer collegialiteit en waardering
Zaken als salaris, doorgroeimogelijkheden en baanzekerheid scoren beduidend lager voor het werkgeluk van de HR-professional. “De hoogte van het salaris vindt bijna niemand onbelangrijk, maar het behoort zeker niet tot de belangrijkste factoren die werkgeluk in stand houden. Het is echt goed om oog te hebben en de waarde van sfeer, collegialiteit en waardering te onderkennen, zeker ook in deze tijd waarin voor velen de werkplek een drastisch andere invulling heeft gekregen”, concludeert Van der Spek.

MIS NIKS: Abonneer je op de gratis Personeelsnet-nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 452 exclusieve vakartikelen en 281 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?