Vijf redenen waarom een cadeaukaart het perfecte kerstgeschenk is

Wat geef je je medewerkers, klanten en relaties met kerst? Dat is een vraag die nu speelt, voor wie nog op tijd wil zijn. Natuurlijk is een fraai kerstpakket nog altijd in trek. Of een mooie fles wijn, een leuke dvd-box of een boeiend managementboek. Maar de kans is aanwezig dat je het niet iedereen naar de zin kunt maken. Geen wonder dat een van de meest geliefde manieren in Nederland om iemand een cadeau te geven de cadeaukaart is. Een keuze die ook wordt gewaardeerd door HR-professionals. Daar zijn vijf goede redenen voor.

Advertisement (Partnercontent)

1. Geschikt voor iedere werknemer
Van de Nederlanders vindt 93 procent een cadeaukaart een leuk kerstgeschenk, blijkt uit onderzoek door marktonderzoeker GfK; 48 procent van de Nederlanders maakt het niet uit van welke aanbieder die cadeaukaart is, ze laten zich graag verrassen. Voor 45 procent van de ontvangers is belangrijk dat ze zelf kunnen kiezen welke cadeaukaart ze krijgen. Geen probleem, want het aantal aanbieders van cadeaukaarten neemt razendsnel toe.

2. Gewaardeerd door HR-professionals
Ook voor HR-professionals is een cadeaukaart ideaal, omdat de waarde eenvoudig is af te stemmen op de beschikbare vrije ruimte binnen de Werkkostenregeling. In deze tijden van personeelskrapte, willen werkgevers hun medewerkers natuurlijk graag tevredenstellen. Gemiddeld besteden zij in 2019 dan ook 43,50 euro aan een kerstgeschenk voor hun werknemers, volgens onderzoek van Allgifts. Dat is ruim 10 euro meer dan 2 jaar geleden.

Iedereen is vrij om de waarde van zijn cadeaukaart te besteden aan een al dan niet thuisbezorgd artikel of een goed doel naar keuze. Werknemers waarderen de keuzevrijheid bij het besteden van de cadeaukaart, ook omdat de waarde in delen is te verzilveren. Dat biedt zelfs de grootste twijfelaar de mogelijkheid om uiteindelijk iets van zijn gading te vinden.

3. Voor ieder karakter een cadeaukaart
70 procent van de Nederlanders vindt een cadeaukaart leuker dan geld krijgen. Waarom? Omdat cadeaukaarten toegang bieden tot een enorm scala aan artikelen. Zo kan elke ontvanger dus zijn eigen cadeau kiezen uit een schier oneindig aanbod. Of een goed doel naar keuze. Zo geef je iedereen een cadeau dat bij hem of haar past. De populairste cadeaukaart van dit moment is trouwens die van bol.com. Geen wonder, want die biedt toegang tot een assortiment van ruim 20 miljoen artikelen.

4. Een feest om te geven, feestelijk om te krijgen
Bij veel aanbieders kun je cadeaukaarten in een feestelijke verpakking krijgen, al dan niet voorzien van een persoonlijke boodschap. Ook voor de decembermaand zijn er allerlei feestelijke verpakkingen te krijgen. Dat vinden de ontvangers van een cadeaukaart essentieel: 68 procent van de Nederlanders wil graag een mooi verpakt cadeau, ook als dat een cadeaukaart is.

5. Een cadeau zonder keuzestress
Veel mensen weten eigenlijk niet wat voor cadeau ze willen. En veel mensen weten niet wat ze iemand moeten geven. De cadeaukaart biedt niet alleen veel keuze en gemak voor de ontvanger, als gever breng je mensen ook op leuke cadeau-ideeën door ze een cadeaukaart te geven van een bepaalde winkel of goed doel. Kortom, niet alleen bij kerst, maar ook bij verjaardagen of simpelweg als blijk van waardering is de cadeaukaart dus het perfecte geschenk zonder keuzestress.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 280 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?