Sollicitanten letten niet erg op missie en waarden

Maar een kwart vraagt bij sollicitatie waar bedrijf voor staat.

Sollicitanten hebben maar weinig op met de waarden en de missie van het bedrijf waar ze solliciteren. Het ‘mission statement’ leeft niet erg onder sollicitanten in Nederland. Dat blijkt uit onderzoek onder 2.739 HR- en Finance managers in negen landen door financieel werving- en selectiebureau Robert Half Finance & Accounting.

Bijna de helft van de ondervraagde managers meldt dat maar een kwart van de sollicitanten bij hun sollicitatiegesprek informeert naar de waarden van het bedrijf. Bijna vier op de tien Nederlandse managers meldt dat hun sollicitanten nooit vraagt waar het bedrijf voor staat. Hier scoort Nederland in vergelijking met de andere ondervraagde landen het hoogst, internationaal gezien geldt dit namelijk voor 28% van de respondenten.

Ruim een kwart van de ondervraagde managers uit Nederland zegt dat zij hun medewerkers elk kwartaal, tijdens het publiceren van de bedrijfsresultaten, op de hoogte brengen van het mission statement van het bedrijf. Eénvijfde van de Nederlandse managers brengt de medewerkers zelfs tijdens elke teambespreking weer op de hoogte van het mission statement. Overigens zegt 14% van de Nederlandse respondenten dat hun bedrijf helemaal geen mission statement heeft. Internationaal is dit 11%.

Iets meer dan de helft van de ondervraagde managers zegt dat er in hun bedrijf rekening wordt gehouden met de mening van medewerkers bij het opstellen van het mission statement. Italië spant de kroon, hier houdt zelfs 69% van de managers rekening met de mening van hun medewerkers. In Nederland geeft 31% van de respondenten aan dat hun medewerkers hier helemaal geen inspraak op hebben, omdat het mission statement daar wordt opgesteld door de afdeling Corporate Communications.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 453 exclusieve vakartikelen en 282 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?