Sollicitant laat recruitmentbureau links liggen

Bureaus hebben slecht imago bij werkzoekenden.

Hoogopgeleide werkzoekenden zijn sceptisch over het nut van werving- en selectiebureaus. Eén op de vijf slaat de vacatures van werving- en selectiebureaus steevast over, terwijl nog eens 40 procent direct bij de opdrachtgever solliciteert en zo het recruitmentbureau passeert. Dat blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek dat arbeidsmarktadviesbureau Intelligence Group hield onder 403 hoogopgeleide werkzoekenden.

Werving- en selectiebureaus blijken en beroerd imago te hebben onder hoogopgeleide werkzoekenden. Ze zien de recruiters als organisaties die vooral bezig zijn met hun opdrachtgevers, en geld verdienen over de rug van werkzoekenden.

Hinderlijke brug
Slechts 22 procent van de ondervraagden is positief over bemiddeling door werving- en selectiebureaus. De voornaamste redenen daarvoor zijn gemak, flexibiliteit, snelheid en het omvangrijke aanbod van functies dat bureaus kunnen bieden.

Het merendeel van de ondervraagden is echter minder positief. Werving- en selectiebureaus vormen in hun ogen een hinderlijke brug tussen werkgevers en werkzoekenden, zo blijkt uit de cijfers.

Liever direct solliciteren
Ruim driekwart van de respondenten geeft aan liever direct bij een werkgever te solliciteren dan via een werving- en selectiebureau. Voor 5 procent vormt een werving- en selectiebureau zelfs een dusdanige drempel, dat een sollicitatie achterwege blijft, ook al is de functie interessant.

Bijna de helft van de werkzoekenden probeert het bureau te passeren door rechtstreeks bij de opdrachtgever te solliciteren. Werving- en selectiebureaus lopen dan veel inkomsten mis, tenzij ze hierover afspraken met de opdrachtgever hebben gemaakt.

Verdienen aan sollicitant
Een kwart van de ondervraagden wil niet bemiddeld worden door een werving- en selectiebureau. Ze gaan liever zelf op zoek gaan naar een baan. Daarnaast is er scepsis vanwege slechte ervaringen in het verleden en vanwege de bedragen die de bureaus aan een geplaatste kandidaat verdienen.

Ook merken werkzoekenden, dat werving- en selectiebureaus meer met de opdrachtgever dan met de kandidaat bezig zijn. Desgevraagd is 38 procent het hier mee eens, terwijl slechts één op de zes respondenten het niet eens is met deze stelling.

Veelzijdig functieaanbod bieden
Het is voor de recruitmentbureaus nog niet te laat om dingen te wijzigen. Bijvoorbeeld door gerichte aandacht te besteden aan de sollicitanten. Bureaus die het proces rondom de kandidaat goed hebben ingericht, kunnen zich daarmee positief onderscheiden in de huidige markt, denkt Intelligence Group.

Verder hechten kandidaten zeer aan het veelzijdige functieaanbod van werving- en selectiebureaus. Daarmee kunnen de bureaus zich onderscheiden ten opzichte van werkgevers.

Ook doen bureaus er goed aan om zelf informatie te geven over de arbeidsvoorwaarden van de opdrachtgever. Werkzoekenden hebben dan minder reden om het bureau te passeren.

Op eigen houtje
Maar ondanks alle mogelijke verbeteringen, blijft er altijd een groep werkzoekenden die pas open staat voor werving- en selectiebureaus, als die op eigen houtje niet aan een goede baan kan komen.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 453 exclusieve vakartikelen en 282 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?