Slordig recruitment beschadigt bedrijf ook commercieel

Slechte werving kost sollicitanten, maar ook klanten.

Goed uitgevoerd recruitment kan de werkgever neerzetten als begerenswaardig merk. Omgekeerd kan slecht recruitment het merk ernstige schade toebrengen. Potentiële werknemers worden hierdoor afgeschrikt, terwijl het ook nog eens klanten kost. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van recruiter Capital Consulting.

Het bedrijf stelde via internet 2560 volwassenen vragen naar hun ervaringen met sollicitaties. Daaruit bleek dat veel bedrijven hun recruitment niet altijd even geweldig uitvoeren. Zo voelde een kwart van de kandidaten zich ronduit slecht behandeld toen ze op een vacature solliciteerden.

De slechte ervaringen lijken eenvoudig te vermijden. Vooral een gebrek aan communicatie blijkt de oorzaak. Zo ergerde de helft van de sollicitanten zich omdat er geen (duidelijke) reden werd opgegeven waarom ze de baan niet kregen. Nog eens de helft vond het irritant dat de sollicitatie niet werd bevestigd.

Employer branding
Naast het merk voor hun producten, bouwen veel bedrijven tegenwoordig ook aan hun merk als werkgever (employer branding). Nu talent schaarser wordt, is een positieve merkbeleving als werkgever steeds belangrijker voor het commerciële succes van een bedrijf.

Gek genoeg, wordt recruitment vaak over het hoofd gezien als kans om de merkbeleving van goede werkgever uit te baten. Er wordt veel geld gestoken in merkstrategieën, terwijl er te weinig aandacht is voor het contact dat mensen met het bedrijf hebben als zij solliciteren. Uit het onderzoek blijkt dat, wie sollicitanten slecht behandelt, de kans loopt hen als ook klant verliezen.

Slechte behandeling
De gevolgen van de slechte behandeling van sollicitanten kunnen verstrekkend zijn. Na een slechte ervaring denkt een gemiddelde werkzoekende er niet gauw meer over om nog eens bij het bedrijf te solliciteren. Bovendien vertelt eenderde aan drie tot vijf anderen over de slechte ervaring. Een kwart vertelt aan meer dan zes anderen dat de sollicitatie teleurstellend verliep.

Verder zegt de helft van de ondervraagden dat ze geen producten meer willen kopen van een bedrijf dat hen slecht behandeld heeft tijdens een sollicitatie. Een kwart zegt helemaal geen producten meer te kopen van het bedrijf.

Afwijzing toelichten
Het lijkt er dus sterk op dat wie sollicitanten slecht behandelt tijdens het recruitment proces, ook nog eens klanten verliest. Bovendien blijken mensen maar al te graag over hun slechte ervaringen te vertellen aan anderen.

De grootste ergernissen lijken echter relatief eenvoudig te vermijden. Bevestig altijd de binnengekomen sollicitaties binnen een redelijke termijn.

Geef bovendien steeds een steekhoudende reden voor een afwijzing. De argumentatie moet vanzelfsprekend steeds uitgebreider worden, naarmate de sollicitant verder aan het wervings- en selectieproces heeft deelgenomen.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 453 exclusieve vakartikelen en 282 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?