Online onderzoek FNV naar klachten over Werk.nl

Wie werkloos is, krijgt met het UWV te maken. Het contact over sollicitaties en de uitkering verloopt meestal alleen via de UWV-website Werk.nl. Maar over die site zijn honderden klachten gemeld bij vakcentrale FNV.

De FNV gaat samen met enkele samenwerkingspartners onderzoek doen naar de vele klachten over Werk.nl. Bij de FNV-bonden komen honderden klachten binnen over de dienstverlening via deze site.

Werk.nl werkt vaak niet
Werklozen krijgen meestal geen mens meer te zien bij het UWV. Ze kunnen sinds 2012 alleen digitaal een uitkering aanvragen en vacatures zoeken. De cliënten van het UWV moeten op de site aangeven waar ze solliciteren.

Maar daarbij ondervinden ze veel problemen: mensen kunnen niet inloggen, er verschijnen foutmeldingen, of werkzoekenden worden aan voor hen totaal ongeschikte en niet beschikbare banen gekoppeld.

Foute site, lagere uitkering
Gefrustreerd afhaken is geen optie, want werkzoekenden krijgen nu ook digitaal sancties opgelegd, bijvoorbeeld als er niet voldoende wordt gesolliciteerd. Met het onderzoek wil de FNV onder meer ervaringen inventariseren met het digitale sanctiebeleid.

 ‘De digitalisering van het UWV levert voor een hoop mensen veel narigheid op. Sommigen worden door de slechte werking van de site zelfs gekort op hun uitkering. We willen met dit onderzoek nu goed in beeld brengen waar het aan schort en zullen dit bij de betrokken partijen aankaarten’, zegt Leo Hartveld, vicevoorzitter van FNV In Beweging.

Online enquête over Werk.nl
Vakcentrale FNV roept cliënten van het UWV daarom op om hun ervaringen te delen in een online enquête. Zodra de resultaten bekend zijn, stapt de vakcentrale naar cliëntenraden, politiek en het UWV.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 453 exclusieve vakartikelen en 282 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?