Mobiel solliciteren: wanneer investeren in mobiele site of recruitment-app?

Met het toenemend gebruik van smartphones en tablets lijkt het mobiel solliciteren er echt aan te komen. Zo maakte Monsterboard deze week bekend dat 15% van zijn bezoekers de vacaturesite benadert via mobiele telefoon of tablet. Maar betekent de groei van het mobiel internetten ook dat werkgevers razendsnel moeten investeren in mobiele wervingssites? Of in recruitment-apps?

Met het toenemend gebruik van smartphones en tablets lijkt het mobiel solliciteren er echt aan te komen.

Zo maakte Monsterboard deze week bekend dat in november 2012 15% van zijn bezoekers de vacaturesite benaderde via mobiele telefoon of tablet. Een jaar geleden was dit slechts 3%.

Maar betekent de groei van het mobiel internetten ook dat werkgevers razendsnel moeten investeren in mobiele wervingssites? Of in recruitment-apps?

Ook onderzoek van Intelligence Group geeft aan dat mobiel internet steeds belangrijker wordt voor de arbeidsmarkt.

39% oriënteert zich mobiel op arbeidsmarkt
39% van de beroepsbevolking met smartphone en/of tablet oriënteert zich inmiddels mobiel op een baan. Onder actieve baanzoekers is dit al 95%. Verder zegt 11% van de baanzoekers dat zij primair met een smartphone of tablet op zoek gaat naar een baan. Voor 68% ligt dit zoekgedrag tussen mobiel en desktop gelijk.

Volgens Intelligence Group wordt de telefoon vooral ‘ad-hoc’ gebruikt om vacatures te bekijken.
Oriënteren op een nieuwe baan vindt nu vooral plaats onder werktijd, weet het onderzoeksbureau. Maar mobiel gebruik vindt juist veel meer in de avonduren plaats.

Mobiele recruitment
Inspelend op de angst dat de werkgever straks mobiele sollicitanten mist, bieden steeds meer bedrijven aan mobiele sites te bouwen of liever nog apps.
Mobiele recruitment lijkt zelfs een nieuw specialisme te worden. Binnen het ons-kent-ons recruitmentwereldje kennen we al een Mobiele Recruitment Award.

Kosten/baten-analyse
Vacatures via Google MobielMaar voordat we allemaal veel geld besteden aan apps (of minder hip: mobiele sites), blijft een simpele kosten/baten-analyse belangrijk.

Gebruiken de specifieke kandidaten met wie we in contact willen komen, wel echt hun mobieltje of tablet om te zoeken naar een vacature? Zijn de ervaren professionals die je zoekt, wel net zo verslingerd aan hun smartphone als de jongste generatie?
En hoe komen ze dan op onze vacature? Zijn ze bereid om de zoveelste app op hun mobieltje te installeren met alleen de informatie en vacatures van ons bedrijf?
Of verwachten we dat ze op onze recruitmentsite terecht komen via Google? Moeten ze de vacature vinden via LinkedIn of een vacaturesite die een mobiele site en/of app heeft zoals Monsterboard? Of rekenen we er op dat onze huidige werknemers de vacatures verspreiden in hun online netwerk, via Facebook bijvoorbeeld?

En als kandidaten onze vacature vinden, moeten ze dan ook met één snelle vingerbeweging kunnen solliciteren? En wat betekent dat voor het proces van werving en selectie? Leidt deze laagdrempelige manier van solliciteren tot een veel groter aantal matige kandidaten dat even snel een standaard-CV en -motivatie heeft verstuurd?

Cases mobiele recruitment
Tsja, het is inderdaad een waslijst met vragen, waarbij we het nog niet eens hebben gehad over de technische eisen, over de verschillende platforms en devices.

Er zijn gelukkig al werkgevers die ervaring hebben opgedaan met mobiele recruitment. Het komend jaar zullen we hen vaak tegenkomen op seminars en congressen. De uitdaging is hierbij het kaf van het koren te scheiden, zodat de echte succesverhalen overblijven.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 453 exclusieve vakartikelen en 282 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?