Meer bevlogenheid als medewerkers meepraten

Succesvolle organisaties durven kritisch naar hun organisatie te kijken en laten medewerkers meedenken over organisatiebrede onderwerpen. Waar medewerkers mogen meepraten, scoort bevlogenheid onder medewerkers hoger.

 

AIs er tijd en ruimte is om medewerkers mee te laten denken over organisatieverbeteringen, dan schiet de bevlogenheid van medewerkers omhoog, blijkt uit het onderzoeksrapport 'Het verborgen potentieel van werkend Nederland 2015', dat eind maart landelijk wordt gepubliceerd door Effectory.

Meer bevlogenheid
Medewerkers die niet betrokken worden bij de koers van de organisatie kunnen hun vertrouwen en enthousiasme kwijtraken en op de automatische piloot gaan werken. "Zonde", vindt Guido Heezen, directeur en oprichter van Effectory, “want gedreven, bevlogen medewerkers leveren veel toegevoegde waarde en positieve energie. En dat is bedrijfskundig heel interessant omdat bevlogen medewerkers - die misschien wel een factor twee productiever zijn voor de organisatie - evenveel salaris ontvangen als niet-bevlogen medewerkers."

 

Bron: Effectory

Wanneer de stelling 'Ik vind dat er voldoende mogelijkheden zijn om mee te praten over organisatie brede onderwerpen' gekoppeld wordt aan de mate van bevlogenheid dan blijkt er een duidelijke connectie: Mogen medewerkers meedenken over organisatie brede onderwerpen (score boven een 7,5), dan scoort ook bevlogenheid hoog: een 7,9. Wordt de stelling lager beoordeeld (onder de 7,5) dan daalt de bevlogenheid naar een 6,9.

Liever geen graaicultuur
Organisaties ervaren continu druk om ieder kwartaal weer goede cijfers op te leveren. "Managers blijven maar een paar jaar op hun plek zitten en willen snel successen op hun naam schrijven", legt Heezen uit. "Er is geen tijd om samen met de medewerkers kritisch te kijken of zaken op de lange termijn goed en logisch geregeld zijn. Dit geeft medewerkers het gevoel hebben dat zij er niet echt toe doen, maar alleen maar een middel zijn om het bedrijfsresultaat te halen."

In organisaties waar puur gefocust wordt op het behalen van korte termijn winst zijn medewerkers veel minder bevlogen. Volgens Heezen ligt in veel organisaties momenteel de meeste nadruk op het behalen van korte termijn winsten. “Dit is niet zo vreemd, na de afgelopen jaren van economische crisis. Resultaat wordt graag verzilverd zodra dat mogelijk is. Toch is het onverstandig. Want is deze 'graaicultuur' niet juist een van de veroorzakers van de crisis?"

Sociale innovatie
"Succesvolle organisaties durven kritisch naar hun organisatie te kijken en laten medewerkers meedenken over organisatiebrede onderwerpen", vertelt Heezen. "Ook als dit op korte termijn niet de meest winstgevende optie is. Zij durven te kijken naar het uiteindelijke belang van hun organisatie en hun medewerkers. Maar hierdoor komen zij op de lange termijn als winnaar uit de bus."

MIS NIKS MEER: Schrijf je hier in voor de gratis HR-nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download meer dan 300 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?