Luister naar de medewerkers voor beter leiderschap

Het is weer zomer en menig manager zal een managementboek in zijn of haar koffer stoppen om inspiratie te putten uit het zelfverklaarde succes van (veelal) Amerikaanse topmanagers. Maar wat als je nu eens ‘andersom denkt’ en aan de medewerkers zou vragen wat ze van een echte leider verwachten? Dat blijkt profijtelijker dan je zou denken.

Dat stelt Dr. Jack Wiley van het Kenexa high Performance institute. Dr. Wiley analyseert de resultaten van (medewerkers-)onderzoeken onder meer dan 50 duizend werknemers in 22 landen. Die landen vertegenwoordigen samen 80 procent van de wereldhandel en de medewerkers hebben alle mogelijk denkbare beroepen: van taxichauffeur tot belastingadviseur.

In plaats van inspiratie te zoeken bij een managementgoeroe, stelt Wiley voor om de kennis te gebruiken die voortkomt uit de ‘wisdom of the crowd’. Door mensen te vragen welke eigenschappen zij verwachten van hun topmanager en daarna te bekijken of leiders die daaraan tegemoet komen ook succesvoller zijn. Het antwoord is ja: wie tegemoet komt aan de wensen van de medewerkers, doet ook het beste voor zijn of haar organisatie.

Wensen van medewerkers
Uit het onderzoek blijkt dat medewerkers vooral geïnspireerd en gerespecteerd willen worden. Verder hebben ze hele redelijke eisen op het gebied van beloning en waardering. In het kort zijn de wensen van medewerkers voor goed leiderschap als volgt:

  1. Medewerkers willen een competente leider die een duidelijke koers voor de organisatie uitzet. Een leider moet geloofwaardig en eerlijk zijn.
  2. Een leider moet dankbaar zijn voor de inzet die medewerkers leveren.
  3. Medewerkers verwachten van de topmanager dat die beschikbaar is, rekening houdt met het personeel en open staat voor hun standpunten en ideeën.
  4. Bij het (in)voeren van HR-beleid moet een leider eerlijk, integer en objectief zijn.
  5. Een ‘passende beloning’, dat is wat werknemers vragen voor het werk dat ze leveren.
  6. Ook willen ze mogelijkheden om zichzelf en de organisatie verder te ontwikkelen en zo ook hun  loopbaankansen te vergroten.
  7. Verder verwachten medewerkers dat de leider al het mogelijke doet om (werk-)zekerheid te bieden.

Heeft de leider wat aan de wensen van medewerkers?
Een echte leider kan misschien wel rekening houden met wat het personeel wil, maar zal zich daarbij ook de vraag stellen of hij/zij daar wel een betere leider van wordt. Dat blijkt zo te zijn.

Om tot dit antwoord te komen, onderzocht Dr. Wiley organisaties die geleid worden door topmanagers die rekening houden met de wensen van medewerkers. Hij ontdekte dat:

  • De betrokkenheid van het personeel bij deze organisaties tot meer dan drie keer groter is.
  • Het vertrouwen van werknemers in de prestaties van de organisatie daar vier maal groter is (een belangrijke indicator voor de daadwerkelijke prestaties).
  • Bij deze organisaties de klanttevredenheid beduidend groter is.
  • De winstgevendheid (ROA) tot drie maal groter is.
  • De resultaten voor aandeelhouders ook tot drie keer zo groot zijn.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 452 exclusieve vakartikelen en 281 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?