'Kandidaten zoeken en solliciteren traditioneel'

Kandidaten die informatie over bedrijven zoeken, maken hiervoor weinig gebruik van netwerksites als Hyves en LinkedIn, chatmogelijkheden en weblogs. Dit blijkt uit een onderzoek van VolkskrantBanen onder 550 hoogopgeleiden. Wie informatie zoekt over een bedrijf, gaat doorgaans naar de website van deze werkgever. Maar liefst 70% van de hogeropgeleiden doet dit, aldus het onderzoek van VolkskrantBanen in samenwerking met Bureau De Uitkomst. Top 10 informatiebronnen 1. De website van de werkgever 2. Bekenden 3. Zoekmachines 4. Online (nieuws)artikelen 5. Vakblad of tijdschrift 6. Landelijke krant 7. Banensites 8. Regionale krant 9. Netwerksites 10. Werving- en selectiebureaus. Weinig behoefte aan nieuwe toeters en bellen Het merendeel van de hogeropgeleiden uit het onderzoek heeft weinig behoefte aan de nieuwe toeters en bellen waarmee recruitmentsites steeds meer worden uitgerust. Het merendeel van de kandidaten wil niet veel te weten van hun eventuele toekomstige collega's. Wie de collega's worden, hoe die eruit zien en welke interesses ze hebben? Dat merken ze later vanzelf wel, is de houding. 71% heeft geen behoefte om via de website in contact te komen met toekomstige collega's, bijvoorbeeld door met ze te chatten over de vacature. Eerste contact via brief Als een kandidaat geïnteresseerd is in een vacature, legt deze het eerste contact het liefst via de traditionele brief. Na de brief volgen als favoriete manieren om contact te zoeken: e-mail, de telefoon en een online formulier. Moeten werkgevers dus hun recruitmentsites strippen van nieuwigheden? Niet doen, als je tenminste ook jongeren zoekt. Weliswaar waardeert slechts 28% van alle kandidaten een video op de site van de werkgever, maar onder de jonge generatie ligt dit percentage veel hoger.

Kandidaten die informatie over bedrijven zoeken, maken hiervoor weinig gebruik van netwerksites als Hyves en LinkedIn, chatmogelijkheden en weblogs. Dit blijkt uit een onderzoek van VolkskrantBanen onder 550 hoogopgeleiden.

Wie informatie zoekt over een bedrijf, gaat doorgaans naar de website van deze werkgever. Maar liefst 70% van de hogeropgeleiden doet dit, aldus het onderzoek van VolkskrantBanen in samenwerking met Bureau De Uitkomst.

Top 10 informatiebronnen
1. De website van de werkgever
2. Bekenden
3. Zoekmachines
4. Online (nieuws)artikelen
5. Vakblad of tijdschrift
6. Landelijke krant
7. Banensites
8. Regionale krant
9. Netwerksites
10. Werving- en selectiebureaus.

Weinig behoefte aan nieuwe toeters en bellen
Het merendeel van de hogeropgeleiden uit het onderzoek heeft weinig behoefte aan de nieuwe toeters en bellen waarmee recruitmentsites steeds meer worden uitgerust.
Het merendeel van de kandidaten wil niet veel te weten van hun eventuele toekomstige collega's. Wie de collega's worden, hoe die eruit zien en welke interesses ze hebben? Dat merken ze later vanzelf wel, is de houding.
71% heeft geen behoefte om via de website in contact te komen met toekomstige collega's, bijvoorbeeld door met ze te chatten over de vacature.

Eerste contact via brief
Als een kandidaat geïnteresseerd is in een vacature, legt deze het eerste contact het liefst via de traditionele brief. Na de brief volgen als favoriete manieren om contact te zoeken: e-mail, de telefoon en een online formulier.

Moeten werkgevers dus hun recruitmentsites strippen van nieuwigheden?
Niet doen, als je tenminste ook jongeren zoekt. Weliswaar waardeert slechts 28% van alle kandidaten een video op de site van de werkgever, maar onder de jonge generatie ligt dit percentage veel hoger.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 453 exclusieve vakartikelen en 282 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?