Kandidaat over solliciteren: Ervaring is KING!

Solliciteren in 2009 valt niet mee. Daarover kan kandidaat en gastblogger Luc Wechseler meepraten. De mooie woorden op de recruitmentsites ten spijt. Werkgevers blijken maar in één ding geïnteresseerd: ervaring. Voor een generalistisch opgeleidde starter als ik valt solliciteren niet mee. Werkgevers zijn op dit moment voornamelijk op zoek naar specialisten, beter gezegd nog, specialisten met ervaring. Hoewel bedrijven in online vacatures zeggen dat ze op zoek zijn naar "de juiste mentaliteit", valt dat tegen in de praktijk. Ervaring is KING! Kwaliteit online vacatures Vanuit het oogpunt van een werkzoekende, wil ik het graag hebben over de kwaliteit van online vacatures op bedrijvensites. Het vinden van de juiste vacature is een tijdrovende klus. Wanneer je de juiste vacature gevonden hebt, is het nog maar de vraag of je anno 2009 voor de functie in aanmerking komt. In twee voorbeelden geef ik graag het verschil aan tussen de belofte die gedaan wordt op de website en mijn ervaring. Zonder specifieke opleiding, geen kans De inhoud van de recruitmentsite sprak mij ontzettend aan. Alsof die voor mij speciaal geschreven was. Na het insturen van een super gemotiveerde brief werd ik een week later afgewezen, omdat ik geen technische vooropleiding had. De vacature gaf mij het idee, dat er mogelijkheden waren voor welke Hbo-opleiding dan ook. Zonder technische opleiding en met minimale ervaring werd ik niet op gesprek gevraagd, terwijl ik verder wel aan alle functie-eisen voldeed. Bovendien kreeg ik de indruk dat het geschetste profiel geschreven was voor de 'ideale kandidaat'. Bestaat deze eigenlijk wel? Werkervaring? Bij onderstaande vacature sluiten mijn persoonlijkheid en (minimale) ervaring goed aan. Voor de verandering probeerde ik eens om eerst telefonisch contact op te nemen om zo meer over de vacature te weten te komen en mijn naam te laten vallen binnen het bedrijf. Toen ik de persoon in kwestie aan de telefoon had, werden er geen doekjes om gewonden. "Wat is je ervaring" was de openingszin zo’n beetje. Daarna bedankte de directeur van het bedrijf me vriendelijk voor de interesse in de functie. Weg kans, weg motivatie! Eisen, pré’s? Met het duidelijk formuleren van de daadwerkelijke karakteristieken van een vacature, hebben werkgevers anno 2009 moeite. Vaak ontstaat er onduidelijkheid door wensen, (harde) eisen en pré’s door elkaar te gebruiken. "Als ik wel voldoe aan alle pré’s en wensen, maar niet aan alle eisen, heeft reageren dan wel of geen zin?" Door de vacature anders in te delen en duidelijk te vermelden dat aan alle eisen voldaan moet worden om in aanmerking te komen voor een positie, verklein je het aantal directe afwijzingen en weten sollicitanten waar ze aan toe zijn. Blijven zoeken en solliciteren? Wat ik geleerd heb tijdens het solliciteren? De moed opgeven is het stomste dat je kan doen. Ook moet je niet denken dat je binnen bent, zodra je een passende vacature denkt te hebben gevonden. Dan begint het pas. Naast het gebruik maken van uitzend- of recruitmentbureaus, vacaturesites of vacatures van bedrijvensites, raad ik iedereen aan om meer energie te steken in netwerken. Mijn devies in 2009 is: Laat van je horen! Maak gebruik van de sociale media (met name LinkedIn en LinkedIn groups) en bezoek netwerkevenementen in de branche waarin je een baan zoekt. Op deze manier heb je de mogelijkheid om jezelf in de picture te spelen en direct contact te leggen met voor jou interessante mensen. Ook al heb je nu weinig ervaring, met jouw voorkomen en presentatie verkoop je wie jij bent en laat je de benodigde ervaring links liggen. Luc Wechseler heeft de Hoge Hotelschool succesvol afgerond en is momenteel op zoek naar een startersfunctie in de online marketing. Daarnaast heeft hij een LinkedIn groep opgezet (Wij willen werk!) waarin werkzoekenden en werkgevers met elkaar in contact kunnen komen en discussiëren over wat er nu wel en wat er zeker niet werkt. Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.

Solliciteren in 2009 valt niet mee. Daarover kan kandidaat en gastblogger Luc Wechseler meepraten.
De mooie woorden op de recruitmentsites ten spijt. Werkgevers blijken maar in één ding geïnteresseerd: ervaring.

Voor een generalistisch opgeleidde starter als ik valt solliciteren niet mee. Werkgevers zijn op dit moment voornamelijk op zoek naar specialisten, beter gezegd nog, specialisten met ervaring.
Hoewel bedrijven in online vacatures zeggen dat ze op zoek zijn naar "de juiste mentaliteit", valt dat tegen in de praktijk. Ervaring is KING!

Kwaliteit online vacatures
Vanuit het oogpunt van een werkzoekende, wil ik het graag hebben over de kwaliteit van online vacatures op bedrijvensites. Het vinden van de juiste vacature is een tijdrovende klus. Wanneer je de juiste vacature gevonden hebt, is het nog maar de vraag of je anno 2009 voor de functie in aanmerking komt.
In twee voorbeelden geef ik graag het verschil aan tussen de belofte die gedaan wordt op de website en mijn ervaring.

Zonder specifieke opleiding, geen kans
De inhoud van de recruitmentsite sprak mij ontzettend aan. Alsof die voor mij speciaal geschreven was. Na het insturen van een super gemotiveerde brief werd ik een week later afgewezen, omdat ik geen technische vooropleiding had. De vacature gaf mij het idee, dat er mogelijkheden waren voor welke Hbo-opleiding dan ook. Zonder technische opleiding en met minimale ervaring werd ik niet op gesprek gevraagd, terwijl ik verder wel aan alle functie-eisen voldeed.
Bovendien kreeg ik de indruk dat het geschetste profiel geschreven was voor de 'ideale kandidaat'. Bestaat deze eigenlijk wel?

Vacaturetekst: technische vooropleiding nodig?

Werkervaring?
Bij onderstaande vacature sluiten mijn persoonlijkheid en (minimale) ervaring goed aan. Voor de verandering probeerde ik eens om eerst telefonisch contact op te nemen om zo meer over de vacature te weten te komen en mijn naam te laten vallen binnen het bedrijf.
Toen ik de persoon in kwestie aan de telefoon had, werden er geen doekjes om gewonden. "Wat is je ervaring" was de openingszin zo’n beetje. Daarna bedankte de directeur van het bedrijf me vriendelijk voor de interesse in de functie. Weg kans, weg motivatie!
Vacaturetekst: juiste mentaliteit belangrijk?

Eisen, pré’s?
Met het duidelijk formuleren van de daadwerkelijke karakteristieken van een vacature, hebben werkgevers anno 2009 moeite. Vaak ontstaat er onduidelijkheid door wensen, (harde) eisen en pré’s door elkaar te gebruiken. "Als ik wel voldoe aan alle pré’s en wensen, maar niet aan alle eisen, heeft reageren dan wel of geen zin?"
Door de vacature anders in te delen en duidelijk te vermelden dat aan alle eisen voldaan moet worden om in aanmerking te komen voor een positie, verklein je het aantal directe afwijzingen en weten sollicitanten waar ze aan toe zijn.

Blijven zoeken en solliciteren?
Wat ik geleerd heb tijdens het solliciteren? De moed opgeven is het stomste dat je kan doen. Ook moet je niet denken dat je binnen bent, zodra je een passende vacature denkt te hebben gevonden. Dan begint het pas.
Naast het gebruik maken van uitzend- of recruitmentbureaus, vacaturesites of vacatures van bedrijvensites, raad ik iedereen aan om meer energie te steken in netwerken.
Mijn devies in 2009 is: Laat van je horen! Maak gebruik van de sociale media (met name LinkedIn en LinkedIn groups) en bezoek netwerkevenementen in de branche waarin je een baan zoekt. Op deze manier heb je de mogelijkheid om jezelf in de picture te spelen en direct contact te leggen met voor jou interessante mensen.

Ook al heb je nu weinig ervaring, met jouw voorkomen en presentatie verkoop je wie jij bent en laat je de benodigde ervaring links liggen.

Luc Wechseler heeft de Hoge Hotelschool succesvol afgerond en is momenteel op zoek naar een startersfunctie in de online marketing. Daarnaast heeft hij een LinkedIn groep opgezet (Wij willen werk!) waarin werkzoekenden en werkgevers met elkaar in contact kunnen komen en discussiëren over wat er nu wel en wat er zeker niet werkt.

Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 453 exclusieve vakartikelen en 282 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?