Inzicht arbeidsvoorwaarden belangrijkst op recruitmentsite

Kandidaten die een vacaturesite van een bedrijf bezoeken, vinden het belangrijk dat ze informatie over arbeidsvoorwaarden en het salaris kunnen vinden.

Dat meldt Campaign Group dat in samenwerking met Intelligence Group onderzoek deed naar bezoekers van ruim 300 recruitmentsites.

Kandidaten willen breed geïnformeerd worden
Om een succesvolle recruitmentsite neer te zetten moeten werkgevers rekening houden met de wensen en verwachtingen van kandidaten. Naast arbeidsvoorwaarden, willen werkzoekenden ook informatie over de werkzaamheden en willen ze meer te weten komen over de sfeer in het bedrijf.

Onderstaande tabel toont de top-5 van meest genoemde aspecten die kandidaten willen terugvinden op recruitmentsites.

 Top 5 aspecten recruitmentsite Totaal
Arbeidsvoorwaarden & salaris 48%
Concrete voorbeelden werkzaamheden 35%
Sfeerimpressie 34%
Online kunnen solliciteren 34%
Bedrijfsinformatie & contactgegevens 34%

Deelnemers aan dit onderzoek konden meerdere aspecten van de recruitmentsite selecteren (maximaal 5). Gemiddeld gaven deelnemers aan dat ze vier verschillende aspecten willen terugvinden op een goede recruitmentsite. Ook daaruit blijkt dat de recruitmentsite volledig moet zijn in de informatie die wordt aangeboden.

Verschillende doelgroepen zoeken verschillende informatie
In het onderzoek is ook bekeken of verschillende doelgroepen andere informatie willen vinden op een recruitmentsite. Hierbij is onderscheid gemaakt tussen studenten en personen die reeds werkzaam zijn. Onderstaande tabellen toont voor deze groepen de vijf belangrijkste aspecten van een site.

Werkzaam %
Arbeidsvoorwaarden & salaris 50%
Concrete voorbeelden werkzaamheden 36%
Online kunnen solliciteren 34%
Sfeerimpressie 34%
Bedrijfsinformatie & contactgegevens 34%

 

Student %
Arbeidsvoorwaarden & salaris 39%
Opleidings-/ ontwikkelmogelijkheden 38%
Bedrijfsinformatie & contactgegevens 37%
Sfeerimpressies 36%
Sollicitatieprocedure 35%

Werkenden vs studenten
Uit de top-5 blijkt dat het concreet vermelden van de opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden voor de groep studenten van groter belang is dan voor de werkzame personen. Ook vindt de groep studenten de sollicitatieprocedure van belang; zij zijn immers nog niet zo bekend met de arbeidsmarkt als hun ervaren tegenhangers.

Het verschil tussen de twee verschillende doelgroepen wordt nog duidelijker wanneer ook de aspecten worden vergeleken die buiten de top-5 vallen. Zo geeft 13% van de studenten aan dat zij het belangrijk vinden dat interactie met bijvoorbeeld de recruiter kan worden aangegaan, tegenover slechts 6% van de groep werkenden. Ook bij de aanwezigheid van Social Media zien we duidelijk verschil. Slechts 3% van de werkenden geeft aan hier waarde aan te hechten, tegenover 7% van de nog studerende groep.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 453 exclusieve vakartikelen en 282 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?